کد خبر: ۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
شبکه سي‌ان‌ان به نقل از ترامپ گزارش داد: «ما در حال اعزام نيروي نظامي بيشتر به عربستان هستيم و سعودي‌ها بنا به درخواست من موافقت کرده‌اند که هزينه کمک‌هاي واشنگتن به آنها را پرداخت کنند که از اين نظر قدرداني مي‌کنيم.» مايک پمپئو گفت که «آمريکا با ارسال تجهيزات و نيروهاي بيشتر به عربستان سعودي به دنبال افزايش توانايي دفاعي اين کشور است.»

آرمان ملي- مرتضي رفيعي: شبکه سي‌ان‌ان به نقل از ترامپ گزارش داد: «ما در حال اعزام نيروي نظامي بيشتر به عربستان هستيم و سعودي‌ها بنا به درخواست من موافقت کرده‌اند که هزينه کمک‌هاي واشنگتن به آنها را پرداخت کنند که از اين نظر قدرداني مي‌کنيم.» مايک پمپئو گفت که «آمريکا با ارسال تجهيزات و نيروهاي بيشتر به عربستان سعودي به دنبال افزايش توانايي دفاعي اين کشور است.» همچنين وزارت دفاع آمريکا خبر داد که اعزام 3هزار نيروي بيشتر به عربستان سعودي در دستور کار قرار دارد و دو سامانه دفاع موشکي تاد و پاتريوت نيز به اين کشور حاشيه‌اي خليج فارس ارسال خواهد شد. وزارت دفاع آمريکا از استقرار دو اسکادران جديد از جنگنده‌هاي اين کشور در عربستان سعودي خبر داد.» به منظور بررسي اين موضوع «آرمان ملي» گفت‌وگوي کوتاهي با حسين ريوران کارشناس مسائل بين‌الملل انجام داده که در ادامه مي‌خوانيد:
ايالات متحده از اعزام 3هزار نيروي نظامي به عربستان چه اهدافي را دنبال مي‌کند؟
اين اولين بار نيست که آمريکايي‌ها دست به چنين اقدامي زده‌اند پيش از اين نيز آنها نيرو به منطقه اعزام داشته‌اند همان گونه که پيش از اين اعزام نيروهاي آمريکايي تغييري در معادلات منطقه ايجاد نکرد بعد از آن نيز نخواهد کرد. آيا اعزام 3هزار نيرو به منطقه تغييري در معادلات منطقه صورت خواهد داد؟ پاسخ منفي است. پس چرا آمريکايي‌ها در پي چنين اقدامي هستند؟ خروج نيروي‌هاي آمريکايي از شرق فرات و همچنين از يکي از پايگاه‌هايشان در عراق و حتي افغانستان موجب شده تا برخي همپيمانان منطقه‌اي آمريکا احساس کنند که نيرويي در منطقه حضور ندارد که بتوان به کمک آمريکا اتکا کرد. به همين دليل هم‌پيمانان آمريکا نه تنها به دنبال يک متحد ديگر هستند بلکه آنها به دنبال آنند تا مشکلاتشان را به تنهايي حل نمايند. به گونه‌اي که عربستان، پاکستان و عراق را واسطه کرده تا اين مشکل را حل نمايد. آمريکا نمي‌خواهد عربستان را از دست دهد به همين دليل نيرو اعزام کرده تا از شتاب عربستان به سمت جايگزيني‌ها بکاهد. همچنين آنها به دنبال آنند تا رياض را همچنان در گردانه وابستگي خود نگه دارند. چرا نيروهاي آمريکايي در کنار چاه‌هاي نفتي در عربستان مستقر مي‌شوند؟ چون پاشنه آشيل عربستان نفت است و آمريکايي‌ها با حضور در کنار چاه‌هاي نفتي عملا شاهرگ عربستان را در اختيار گرفته و اجازه نمي‌دهند تا اين کشور هر کاري مي‌خواهد انجام دهد.
ترکيه با چه اهدافي وارد سوريه شد؟ اين حمله چه تبعاتي احتمالي براي آنکارا خواهد داشت؟
ترکيه اعلام داشته که ما پذيراي بيش از سه ميليون پناهجوي سوري هستيم بنابراين اين مساله مي‌تواند تهديدي براي امنيت ملي‌مان تلقي گردد. در نتيجه انجام هر گونه عمليات برعليه جبهه النصره مي‌تواند حدود دو ميليون نفر ديگر را به سمت ترکيه سرازير کند با توجه به اين شرايط ترکيه به يک منطقه امن نياز دارد تا اين پناهجويان را اسکان دهد. اين موضوع به ظاهر منطقي و قابل قبول است. اما مشکل کجاست؟ قرارداد آدنا تصريح مي‌دارد در صورتي که دولت سوريه امنيت مرز را تامين نکند ترکيه مي‌تواند تا عمق 32 کيلومتري خاک سوريه وارد شده و کانون ناامني را مهار نمايد. اولا آمريکايي‌ها در آن منطقه حضور داشته‌اند در نتيجه اگر هم ناامني در نزديک مرزهاي ترکيه به‌وجود آمده باشد دولت سوريه مسئول آن نبوده است. به مراتبي که آمريکايي‌ها اعلام خروج کردند ترک‌ها حتي يک روز به دولت سوريه مهلت نداد تا در مرز مستقر شده و امنيت را برقرار نمايند. پس استناد به قرارداد آدنا يک استفاده رندانه بوده و قابل قبول نيست. مساله دوم اينکه آنچه که صورت پذيرفته از منظر حقوق بين‌الملل نقض حاکميت و دخالت در امور يک کشور مستقل تلقي مي‌گردد. اين مسائل جزو قواعد آمره بين‌المللي تلقي مي‌شود که هر کشوري مي‌بايستي پايبند به آن باشد. در نتيجه دولت ترکيه به دنبال ايجاد يک کمربند امنيتي-قومي است. ترک‌ها به دنبال آنند تا کردها را از يک کمربندي اخراج نموده و آوارگان را در اين منطقه اسکان دهند اين مساله تغيير دموگرافي و تغيير جمعيتي است. چنين اقدامي از سوي ترکيه از منظر حقوق بين‌الملل جنايت جنگي است. متاسفانه دولت ترکيه در پي انجام آن است. بنابراين انگيزه دولت ترکيه قابل درک است اما آنچه که ترکيه انجام مي‌دهد مباني‌اش تجاوزکارانه و ناقض مقررات بين‌المللي است. بهانه ترکيه اين بوده که ممکن است کردها با يکديگر متحد شوند که چنين مساله‌اي مي‌تواند تهديدي براي امنيت ملي ترکيه باشد به همين دليل بايد يک کمربند قومي ميان آنها قرار گيرد تا هيچ گونه ارتباطي ميان کردها ايجاد نشود. به نظر مي‌رسد ترک‌ها مسائل را خيلي ساده مي‌بينند. اينکه دولت ترکيه در پي آن است تا ترکمن‌ها را در کنار عرب‌ها قرار دهد، آيا اين تغيير دموگرافيک از طرف سوري‌ها مورد پذيرش است؟ قطعا اين گونه نيست و کردها در برابر چنين تغييراتي سکوت نخواهند کرد. تاکنون ترکيه 300 منطقه را بمباران کرده و بيش از 300 نفر کشته شدند در نتيجه اين گونه رفتارهايي که همراه با نقض مقررات بين‌المللي است قطعا با واکنش مواجه خواهند شد.
با توجه به آنکه از يک سو عمران‌خان به منظور ميانجيگري ميان تهران-رياض در پي سفر به تهران است و از سوي ديگر نفتکش ايراني دچار حادثه‌اي مشکوک مي‌شود. مشخصا چه کساني به دنبال افزايش و يا حفظ تنش ميان ايران و عربستان هستند؟
عربستاني که خود از عمران‌خان خواسته تا ميان تهران-رياض ميانجيگري انجام دهد بعيد به نظر مي‌رسد تا در چنين شرايطي نفتکش ايراني را با موشک مورد هدف قرار دهد. چني مساله‌اي از نظر منطقي قابل پذيرش نيست. سوالي که مطرح مي‌شود اين است که پس اين اقدام از سوي چه کساني صورت گرفته است؟ اولا نفتکش در کريدور بين‌المللي بوده است. به همين دليل ايران، عربستان را متهم به چنين اقدامي نکرد اما کساني مي‌توانند دست به چنين اقدامي زده باشند که با نزديکي ايران و عربستان مخالف هستند. به نظر مي‌رسد ممکن است اين جريان در داخل عربستان بوده باشد جرياني که احتمالا مخالف نزديکي روابط ايران و عربستان است. حتي ممکن است جرياني در سطح منطقه همچون رژيم صهيونيستي دست به چنين اقدامي زده باشد. چون اين رژيم نمي‌خواهد ايران و عربستان به هم نزديک شوند. حتي آمريکا هم مي‌تواند در اين ماجرا مسئول باشد. به احتمال زياد اين اژدرها از يک زيردريايي به سمت نفتکش ايراني شليک شده است. چرا آمريکا؟ چون آمريکا به دنبال به صفر رساندن فروش نفت ايران است. اما اکنون آمريکايي‌ها که مي‌بينند شکست خورده‌اند و ايران مي‌تواند از طرق مختلف نفتش را صادر نمايد. آيا آمريکا ممکن است به منظور جلوگيري از صادرات نفت ايران به چنين اقدامي دست زده باشد؟ پاسخ مثبت است. ايران هيچ تجاوزي را نمي‌پذيرد و در صورت مشخص شدن عامل اصلي اين حمله، حق پاسخ متقابل براي ايران محفوظ است.
نام:
ایمیل:
* نظر: