کد خبر: ۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اردوغان فرمان حمله نظامی در مناطق کردنشین شمال سوریه را صادر کرد
عصر دیروز «رجب طیب اردوغان» به نام «صلح» وارد «جنگ» شد تا با ایجاد ناامنی، منطقه امن دلخواهش رابسازد؛ جنگی که از آن به عنوان بزرگترین قمار حیات سیاسی‎اش یاد شده‎است و به باور ناظران می‎تواند ترکیه را به باتلاق جنگی نافرجام بکشاند.

بنفشه غلامی/ عصر دیروز «رجب طیب اردوغان» به نام «صلح» وارد «جنگ» شد تا با ایجاد ناامنی، منطقه امن دلخواهش رابسازد؛ جنگی که از آن به عنوان بزرگترین قمار حیات سیاسی‎اش یاد شده‎است و به باور ناظران می‎تواند ترکیه را به باتلاق جنگی نافرجام بکشاند.
«ارتش ترکیه با همراهی ارتش آزاد سوریه، نبرد علیه سازمان‎های تروریستی پ‎ک‎ک، نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش را در شمال سوریه آغاز کرده‎است.» این توئیت عصرگاهی «رجب طیب اردوغان» بود. تویئتی که درواقع صدور فرمان عملیات «چشمه صلح» در مناطق کرد نشین شمال سوریه بود. به گزارش سایت روزنامه ترکیه‎ای «ینی شفق»، اردوغان در توئیت خود درباره آغاز عملیات «چشمه صلح»، مدعی شد، هدف از آغاز نبرد در شمال سوریه جلوگیری از شکل‌گیری یک کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه است. او معتقد است این کار صلح و آرامش را برای ساکنان منطقه به همراه می‎آورد. ادعایی که کردهای شمال سوریه آن را رد می‎کنند. آنها پس از اعلام رسمی آغاز عملیات «چشمه صلح»، با وجود آنکه هنوز بابت خارج شدن نیروهای امریکایی از شمال سوریه، دشنه ترامپ را در پهلوی خود احساس می‎کنند، با تأکید بر اینکه مردم آنها بی‎دفاع مانده‎اند، از امریکا خواستند با اعلام منطقه پرواز ممنوع اجازه ندهد، غیرنظامیان کرد شمال سوریه به خاک و خون کشیده شوند. درست پیش از توئیت «اردوغان»، «مصطفی بالی»، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داده بود، جنگنده‎های ترکیه بمباران مناطق غیرنظامی را آغاز کرده‎اند و وحشت بر مردم منطقه مستولی شده‎است. این در حالی بود که از صبح دیروز، خبرنگار آسوشیتدپرس در شمال سوریه خبر داده‎بود که نظامیان ترکیه از مرز سوریه عبور کرده و وارد شهر تل ابیض شده‎اند.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، به محض دمیده شدن آتش جنگ در شهر تل ابیض، ساکنان این شهر با شنیده شدن صدای بمباران‎ها از خانه و کاشانه‎ خود گریختند. نیروهای دموکراتیک سوریه در نخستین ساعت عملیات ترکیه، از کشته شدن 2 نفر در راس العین خبر دادند. این در حالی بود که شورشیان ارتش آزاد اعلام داشتند، به مبارزان کرد سوریه اندکی رحم نخواهند کرد. آنها گفتند: «آنها را با مشت آهنین می‌زنیم و با آتش خود، جهنم را به پیش روی آنان می‎کشیم.»
به گزارش سایت شبکه خبری امریکایی «سی‎ان‎ان»، ترکیه در پی چراغ سبز «دونالد ترامپ» به «اردوغان» و اعلام خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه، وارد جنگ در این منطقه شده‎است. ترکیه مدعی است، قصد دارد با ایجاد منطقه امنی با عمق 32 کیلومتر در شمال سوریه که در مرزهای جنوبی این کشور واقع است، زمینه بازگشت آوارگان سوری را که در اروپا، امریکا و ترکیه هستند، فراهم آورد. این کشور مدعی است هم‌اکنون تروریست‎ها در شمال سوریه لانه کرده‎اند و ترکیه خود را ملزم به مبارزه با سه گروه تروریستی حاضر در این منطقه می‎داند. مقصود ترکیه از سه گروه تروریستی، پ‎ک‎ک، نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش هستند. این در حالی است که اغلب کشورها تنها داعش را گروه تروریستی می‎دانند. بنا براین گزارش عصر دیروز پس از آنکه اردوغان در شیپور جنگ دمید، «سانا» خبرگزاری رسمی سوریه خبر داد، دولت این کشور «رفتار پرخاشگرانه» و «اهداف خصمانه» ترکیه در خاک خود را محکوم کرد. وزارت خارجه سوریه در بیانیه‎ای تأکید کرد: «رفتار پرخاشگرانه رژیم اردوغان پرده از امیال کشورگشایی ترکیه در خاک جمهوری عربی سوریه برداشت. اقدامی که به هیچ روی قابل توجیه نیست.» این بیانیه همچنین برخی گروه‌های کردی را مسئول تکیه کردن به طرح امریکا در سوریه دانسته بود.
دعوت روسیه به مذاکرات سه‎جانبه
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‎جمهوری ترکیه در حالی دیروز آغاز عملیات «چشمه صلح» را اعلام کرد که پیش از آن از سوی بسیاری از کشورها هشدارهایی را مبنی بر اینکه این نبرد می‎تواند سرانجامی مصیبت‎بار داشته باشد، دریافت کرده بود. در این میان روسیه که یکی از بازیگران اصلی در سوریه محسوب می‎شود، ضمن هشدار به ترکیه بابت اینکه این حمله می‎تواند باعث بی‌ثباتی منطقه شود، به این کشور پیشنهاد کرد وارد مذاکره مستقیم سه‎جانبه با کردها و دولت سوریه شود. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، با اعلام اینکه با گروه‎های کرد شمال سوریه و دولت این کشور مذاکره کرده‎است، تأکید کرد، در این مذاکرات به توافق رسیدند، مذاکره تنها راه حل تضمین امنیت مرزهای دو کشور است. وی همچنین خبر داد هم گروه‎های کرد شمال سوریه و هم دمشق آمادگی خود را برای برپایی مذاکراتی مستقیم با ترکیه اعلام کرده‎اند.
در حالی که روسیه تلاش خود را برای پایان دادن زودهنگام نبرد ترکیه در خاک سوریه آغاز کرد، انگلیس و فرانسه نیز خواهان نشست فوری شورای امنیت برای بررسی وضعیت ایجاد شده در شمال سوریه شدند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا هم از ترکیه خواست تا از عملیات نظامی خود در سوریه دست بکشد. آلمان نیز ترکیه را متهم کرد، با اقدامات خود، خطر بازگشت داعش را افزایش می دهد. «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو نیز از ترکیه خواست خویشتندار باشد و بی ثباتی دیگری را در منطقه بنا ننهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: