کد خبر: ۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فروش محدود بلیط، حصارکشی جایگاه زنان و جداسازی جنسیتی ورودی‌ها، صدای بسیاری را درآورد
از 11 شهریور تا 11 مهر؛ تنها یک ماه بعد از این که خودسوزی دختری که بعد از تلاش برای ورود به استادیوم با ظاهری پسرانه، بازداشت شده بود، مقابل دادسرا، با تقویت حساسیت‌های فیفا درباره الزام ایران برای مهیا کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه، این اتفاق افتاد و زنان توانستند به حق خود برای ورود به استادیوم آزادی برسند.

گروه جامعه: از 11 شهریور تا 11 مهر؛ تنها یک ماه بعد از این که خودسوزی دختری که بعد از تلاش برای ورود به استادیوم با ظاهری پسرانه، بازداشت شده بود، مقابل دادسرا، با تقویت حساسیت‌های فیفا درباره الزام ایران برای مهیا کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه، این اتفاق افتاد و زنان توانستند به حق خود برای ورود به استادیوم آزادی برسند. با این حال، این مجوز ورود، با چالش‌های دیگری همراه شد؛ فروش محدود بلیط برای زنان بر خلاف نظر صریح فیفا و نیز انتشار تصاویر حصارکشی جایگاه زنان و البته جدا کردن کامل جنسیتی ورودی و پارکینگ برای زنان و مردان.
ساعات پایانی شامگاه 11 مهرماه، خبر دهان به دهان در شبکه‌های اجتماعی پیچید که سایت فروش بلیط برای بازی ایران و کامبوج در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا، امکان خرید بلیت برای جایگاه زنان را فراهم کرده است. تک جایگاه تخصیص داده شده خیلی زود پر شد. روز بعد، به صورت قطره‌چکانی سه جایگاه دیگر هم برای زنان باز شد، اما در نهایت، با پرشدن سریع این جایگاه‌ها، فروش بلیت برای جایگاه زنان در همین چهار جایگاه با ظرفیت حدود 3500 نفر متوقف شد. در روزهای بعد هر‏از‏گاهی اخباری مبنی بر باز شدن دوباره ظرفیت خرید بلیط برای زنان به گوش می‌رسید و بسیاری از زنانی که در خرید بلیط ناکام مانده بودند، چشم انتظار باز شدن دوباره ظرفیت خرید بلیط به انتظار نشستند. انتظاری که البته تا شامگاه چهارشنبه، یک روز پیش از بازی هم برآورده نشد. این در حالی است که از هنگام باز شدن امکان خرید بلیط اینترنتی برای این بازی، در مدت مشابه، تنها حدود 2500 مرد برای 26 جایگاه دیگر خرید بلیط انجام داده‌اند! البته بسیاری معتقدند که به طور کلی بازی ایران و کامبوج، با توجه به حریف ضعیف ایران و اهمیت پایین بازی، فارغ از بحث حضور زنان، توان چندانی برای کشاندن تماشاگر به ورزشگاه نداشت و می‌شد از ابتدا جایگاه بیشتری را به زنان اختصاص داد. نکته شاید کم‌اهمیت‌تر اما جالب توجه دیگر این است که جایگاه زنان در محدوده پشت دروازه‌ها به عنوان بدترین جای ورزشگاه از نظر دید به زمین بازی در نظر گرفته شده است. مجموع این اتفاق‌ها در حالی افتاده است که فیفا در بیانیه خود در مورد ورود زنان ایرانی به ورزشگاه به صراحت اشاره کرده است که فروش بلیط به بانوان نباید به طور سهمیه محدود و یا گزینشی که باید مبتنی بر میزان تقاضا باشد: «زنان باید در همه مسابقات فوتبال از جمله لیگ برتر مجوز ورود به ورزشگاه را داشته باشند و البته بلیت بر اساس تقاضای آن‌ها عرضه شود و محدودیتی در خرید بلیت برای آن‌ها وجود نداشته باشد».
در همین رابطه، فیفا هیئتی را نیز به سرپرستی یوری ژورکائف، ستاره پیشین تیم ملی فوتبال فرانسه به ایران اعزام کرده است تا فرآیند ورود زنان به ورزشگاه را بر اساس معیارهای موردنظر و انتظار فیفا بررسی و نتیجه را گزارش کنند. به طور موازی، بسیاری از زنان ایرانی نیز در شبکه‌های اجتماعی تلاش کرده‌اند که گزارش‌هایی از وضعیت بلیط‌فروشی محدود برای زنان در بازی ایران و کامبوج را به گوش فیفا برسانند. همچنین برخی علی‌رغم تاکید فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر این که بلیط‌فروشی تنها به صورت اینترنتی انجام خواهد شد، به زنان متقاضی بلیط توصیه کرده‌اند که پیش از بازی خود را به ورزشگاه آزادی برسانند تا شاید با توجه به حضور ناظران فیفا و شرایط مورد تاکید این نهاد بین‌المللی، راهی برای ورود به ورزشگاه بیابند. باید دید نتیجه و برآیند این گزارش‌ها در صورتی که در روز بازی هم بلیط‌فروشی برای زنان ادامه نیابد، برای فوتبال ایران چه خواهد بود. فیفا در بیانیه خود نوشته است که «فیفا همکاری خود با فدراسیون فوتبال ایران و نهادهای دولتی ذی‌ربط را ادامه خواهد داد تا این تغییرات مهم را مطابق مقررات فیفا انجام دهد» و باید دید بعد از این گزارش‌ها، این فرآیند همکاری چگونه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
سوی دیگر ماجرا اما انتشار تصاویری است که دیروز از فرآیند آماده‌سازی جایگاه ویژه زنان در ورزشگاه آزادی منتشر شد. در این تصاویر که توسط عکاسان در حاشیه تمرین تیم ملی فوتبال ایران شکار شده است، مردانی در حال نصب حصار توری آهنی در میانه جایگاه نشان داده می‌شوند تا این بخش را از بخش‌های دیگر ورزشگاه جدا کنند. هر چند به عنوان مثال سایت ورزش3 در گزارش خود از این فرآیند آماده‌سازی نوشت: «خبری از کشیدن حصار برای زنان  نیست و تنها چیزی که مشاهده می‌شد تفکیک جایگاه زنان در این دیدار  برای افزایش سکوها بود. چرا که برخلاف بازی قبلی که ورود بانوان در بازی پرسپولیس و کاشیما انتلرز آزاد شده بود، سکوهای بیشتری برای این بازی در نظر گرفته شده است. به همین خاطر با وارد شدن به تونل شماره دو، از جایگاه ۶ تا انتهای ۹ متعلق به خانم‌ها در نظر گرفته شده که در بازی مقابل پرسپولیس این تعداد کمتر بود و همانطور که اشاره شد تعداد بیشتری از خانم‌ها فرصت تماشای بازی را از نزدیک پیدا می‌کنند. یکی دیگر از کارهایی که در حال انجام بود، نصب دوربین‌های مدار بسته در این جایگاه‌های مذکور بود که پیمانکاران در حین تمرین ملی‌پوشان مشغول نصب آن بودند و علاوه بر آن گیت‌های اختصاصی ورودی به ورزشگاه است که درست مانند آقایان،  خانم‌ها می‌توانند با وارد شدن به آن و نشان دادن کارت ملی در محل مورد نظر جواز ورود به ورزشگاه را پیدا کنند»، اما به هر حال این موضوع واکنش‌های زیادی با مضمون حصار کشیدن دور زنان در ورزشگاه در شبکه‌های اجتماعی داشت. کاربری در توئیتر با کنایه به صحبت‌های مکرر مسئولان درباره لزوم ایجاد زیرساخت‌های ورود زنان به ورزشگاه در این باره نوشت: «قدیما بهش می‌گفتن حصار، الان بهش میگن زیرساخت». برخی به شوخی توصیه کرده‌اند که حصار توری کارساز نیست و باید به آن برق هم وصل کنند، خندق بکشند و یا میدان مین در اطراف جایگاه زنان تعبیه کنند! اما ماجرا از زمانی عجیب‌تر شد که خبر رسید ورودی و پارکینگ ورزشگاه آزادی نیز تفکیک جنسیتی شده و تردد زنان از در شرقی و مردان از در غربی استادیوم مجاز خواهد بود. این موضوع هم چالشی را پیش روی مردان و زنانی قرار داد که قصد داشتند با هم به ورزشگاه بروند، هر چند در استادیوم در جایگاه‌های متفاوتی بنشینند و هم این که احساس توهین به مردان و زنان در حرکتی غیرمنطقی را در پی داشت. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع اشاره کردند که همین زنان و مردان در فضای بیرونی جامعه در کنار هم راه می‌روند، در محیط‌های مشترکی مثل رستوران، کافه، سینما، تئاتر و ... و حتی راهپیمایی‌ها، کنار هم راه می‌روند و می‌نشینند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این که فراتر از جدا کردن جایگاه نشستن، مسیرهای رفت و آمد هم جدا شوند، توهین به زنان و مردان محسوب می‌شود. برخی کاربران در این راستا، به طنز، با انتشار تصاویری از سریال‌هایی مثل «مردگان متحرک» (Walking Dead) مردان را از زاویه دید ذهن مسئولان به «زامبی‌»های این سریال تشبیه کردند که برای جداسازی‌شان باید حصارکشی شود!
حال باید دید در شرایطی که چنین حرکت‌هایی مورد انتقاد وسیع علاقه‏مندان ورود زنان به ورزشگاه شده است و از سوی دیگر، در مواجهه با تجمع حدودا 50 نفری! زنان مخالف این ماجرا مقابل مجلس و با وجود این که گفته می‌شود صداوسیما نیز از پخش تصاویر حضور زنان در ورزشگاه خودداری خواهد کرد، عاقبت اولین تجربه رسمی حضور زنان ایرانی در یک مسابقه فوتبال مردان بعد از انقلاب اسلامی در ورزشگاه آزادی با چه تلخی و شیرینی‌هایی رقم خواهد خورد.
نام:
ایمیل:
* نظر: