کد خبر: ۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سال هاست سايه سياه خشكسالي بر فلات ايران گسترده شده و نفس منابع آبي را در بسياري از مناطق از جمله هرمزگان در سينه حبس كرده است. روز گذشته (دوشنبه) امام‌جمعه موقت جزيره هرمز با بيان اينکه نبود آب شرب در اين منطقه به يک بحران جدي تبديل‌شده است.

آرمان ملي- رها معيري: سال هاست سايه سياه خشكسالي بر فلات ايران گسترده شده و نفس منابع آبي را در بسياري از مناطق از جمله هرمزگان در سينه حبس كرده است. روز گذشته (دوشنبه) امام‌جمعه موقت جزيره هرمز با بيان اينکه نبود آب شرب در اين منطقه به يک بحران جدي تبديل‌شده است، تصريح کرد: در طول دو هفته اخير تنها از مسئولان وعده شنيديم و وعده و ديگر نمي‌دانم اين درد را چگونه بيان کنم. حجت‌الاسلام حر گلزاري هرمزي در ادامه افزوده است: مسئولان مي‌گويند تا ساعات آتي آب در مدار است، اما نمي‌دانم آيا مدار مسئولان با مدار مردم جزيره هرمز تفاوت دارد که آبي در آن جريان ندارد، فصل مدارس آغاز، اما نبود آب سبب شده دانش آموزان براي سرويس بهداشتي رفتن و خوردن آب به منزل بروند و بازگردند.
امام‌جمعه موقت جزيره هرمز ادامه داد: در طول روز تنها چند ساعت آب آن هم با فشار بسيار ضعيف وصل مي‌شود که آن هم تنها براي منازلي که منبع يا پمپ پرفشار دارند امکان ذخيره وجود دارد و براي اکثر ساکنين که از اين موضوع بي‌بهره‌اند هيچ ‌سودي ندارد. وي با بيان اينکه کار به‌جايي رسيده است که شهروندان هرمزي براي شست و شوي سروصورت خود از آب کولر استفاده مي‌کنند، عنوان کرد: ساعتي پيش با فرماندار بندرعباس صحبت کردم که وي از قول مسئولان براي حل اين مشکل تا جمعه خبر داده بود، اما امروز يکشنبه است و اين مشکل کماکان پابرجا!
11 شهر درگير خشکسالي
اينها در حالي گفته مي‌شود که 11 شهر هرمزگان شرايط بحراني و 15 شهر در آستانه بحران كم آبي قرار دارند. همانطور که مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري هرمزگان به اين موضوع اشاره کرده است: به‌دليل تداوم بيش از دو دهه خشكسالي بر استان و كاهش بارندگي اكنون 11 شهر استان در شرايط بحراني و 15 شهر نيز در آستانه بحران كم آبي قرار دارد. نياز آبي شهرهاي هرمزگان در سال جاري حدود 136‌ميليون مترمكعب برآورد شده اما به سبب كاهش بارندگي و ذخاير آبي، ميانگين ميزان توليد فعلي استان به 103‌ميليون مترمكعب كاهش يافته است. حداقل نياز آبي روزانه استان هرمزگان چهار‌هزار و 100 ليتر و ميزان توليد كنوني سه‌هزار و 200 ليتر بر ثانيه است كه روزانه 900 ليتر بر ثانيه كمبود آب دارد. قصمي تصريح كرد: اكنون از مجموع 54 دشت استان افزون بر 1.4‌ميليارد متر مكعب آب از طريق 23‌هزار حلقه چاه و حدود 340 چشمه و قنات برداشت مي شود. وي با اشاره به وجود بيش از پنج‌هزار حلقه چاه غيرمجاز و بدون پروانه بهره برداري در استان، گفت: اين چاه ها در طول 10 تا 15 سال اخير حفر شده و حدود 20‌درصد از مجموع برداشت از دشت هاي استان به وسيله اين چاه ها است. قصمي يكي از مهمترين برنامه هاي اين شركت جهت كاهش بحران كم آبي در هرمزگان را احداث آب شيرين كن 100‌هزار مترمكعبي بندرعباس عنوان كرد و گفت: هرمزگان اكنون با احداث 15 سايت آب شيرين كن فعال توسط بخش خصوصي در شهرها و جزاير از استان هاي پيشرو در بهره مندي از سامانه شيرين سازي آب دريا است. 225‌هزار مشترك زير پوشش آب و فاضلاب استان هستند كه 85‌درصد مشتركان در بخش خانگي بوده و 65‌درصد كل مصرف آب را به خود اختصاص دادند. وي با بيان اينكه هر سال تعداد مشتركان 17 تا 20‌درصد افزايش مي‌يابد ، تصريح كرد: با توجه به شرايط اقليمي استان و كاهش منابع آبي در سال هاي اخير، مصرف بهينه آب و رعايت الگوي مصرف از سوي شهروندان هرمزگاني يك ضرورت است كه مي تواند ما را در توليد و حفظ منابع آبي پايدار استان ياري كند.
کاهش 80‌درصد منابع آبي روستاها
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي هرمزگان نيز مي‌گويد: بيش از 80‌درصد از منابع آبي در روستا‌هاي هرمزگان در اثر خشكسالي و برداشت هاي بي‌‌‌رويه كاهش يافته است. عبدالحميد حمزه‌پور تصريح كرد: همه منابع تامين آب در روستا‌ها مانند چشمه ها، قنات و چاه ها خشك شده و يا افت كيفيت پيدا كرده‌اند. اكنون در هرمزگان 229 روستا با بحران بي‌‌‌آبي و كم آبي روبه‌رو است. روستاهاي شهرستان هاي بندرعباس، سيريك، بشاگرد، قشم و بندرخمير بيشتر با مشكل كم آبي مواجه‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: