کد خبر: ۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
دومین جلسه دادگاه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو، کم اظهاری در واردات، پرداخت رشوه به مسئولان گمرک و خودروسازی و ... دیروز برگزار شد و طی آن، عباس ایروانی متهم ردیف اول به دفاع از خود پرداخت.

دومین جلسه دادگاه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو، کم اظهاری در واردات، پرداخت رشوه به مسئولان گمرک و خودروسازی و ... دیروز برگزار شد و طی آن، عباس ایروانی متهم ردیف اول به دفاع از خود پرداخت. ایروانی در این جلسه چندین بار با بیان تند اتهامات طرح شده را رد کرد ولی  نماینده دادستان اسنادی مبنی بر جعل فاکتور و مهر اتاق بازرگانی چین ارائه کرد که از سوی متهم بدون پاسخ باقی ماند.
ایروانی: دیپلم دارم، بدون سابقه کیفری!
متهم ردیف اول گفت: من عباس ایروانی هستم، دیپلم دارم و مسئول گروه هلدینگ عظام هستم و سابقه کیفری ندارم. قاضی صلواتی گفت: شما در سال ۶۶ به اتهام ارتشا و اختلاس بازداشت بودید، توضیح دهید؟ متهم ایروانی گفت: آن موضوع مربوط به من نبود. قاضی ضمن تفهیم اتهام گفت: دفاعیات خود را مطرح کنید. این متهم گفت: ضمن ارادت به گروه عظام که ۳۰ سال است در خط تولید فعال هستند از این که این فرصت را به من دادید ممنونم، اما ای کاش اجازه می‌دادید در جلسه قبل من از خودم دفاع می‌کردم. قاضی تذکر داد: این موضوع طبق روال قانونی بوده است، از شما می‌خواهم مراقب اظهارات خود باشید. متهم ایروانی مدعی شد: موارد اتهامی را قبول ندارم و از قاضی می‌خواهم اعلام کند شاکیان چه کسانی هستند، ظاهرا گمرک یکی از شاکیان است که یک مورد اتهامی ما را اعلام کرده و در بقیه موارد ما مرتکب خلافی نشده‌ایم. شاکی ما در واقع معاونت اقتصادی اطلاعاتی سپاه است. این متهم ادامه داد: در سال ۹۶، پرونده‌ای به نام قاچاق کالا برای مجموعه عظام گشودند و در اواخر ۹۷ محموله ما در گمرک قزوین ضبط شد. گمرک در آن موقع از ما ۲۵ درصد گرفته بود در حالی که باید ۵ درصد می‌گرفت.
ادعای متهم: تنها شاکی ما اطلاعات سپاه است
وی مدعی شد: تا سال ۹۶ هیچ ارز دولتی نگرفتیم، درباره رشوه که در کیفرخواست ذکر شده بهتر نبود که مبلغ آن را اعلام می‌کردید؟ این متهم گفت: درباره ارتباط ناسالم با مسئولان هیچ مصداقی وجود ندارد و کلی گویی است. همچنین در این کیفرخواست بحث بانکی مطرح شده که جای تعجب دارد. متهم ردیف اول گفت: در سال ۹۷ به حفاظت سپاه شکایت کردیم و از دادگاه می‌خواهم این گزارش را ضمیمه پرونده کند. دیگر دفاعی ندارم. قاضی صلواتی ضمن تذکر به متهم گفت: در جایگاه بمانید و درباره بند بند اتهامی دفاع کنید. متهم مدعی شد: من دفاعیاتم را مطرح کردم. قاضی گفت: درباره بند اول و موضوع قاچاق توضیح بدهید. متهم ایروانی مدعی شد: هیچ قاچاقی انجام نشده است، مقصر ترخیص کار بود. تمام مدارک را ما درست تحویل دادیم. متهم ایروانی مدعی شد: علت این که به ما اتهام اخلال و قاچاق می‌زنند این است که آن‌ها در زندان به همکاران ما گفته‌اند اگر اقرار کنید به شما تخفیف می‌دهیم، اقرار آن‌ها قانونی نیست. قاضی صلواتی در این لحظه به متهم تذکر داد: شما در جایگاه متهم قرار دارید و نمی‌توانید بگویید که اقرار آن‌ها قانونی نیست، مجدد به شما تذکر می‌دهم مواظب اظهارات خود باشید. متهم ایروانی گفت: دستوری از طرف بنده نبود، ولی در این جایگاه همه مسئولیت را قبول می‌کنم.
قاضی صلواتی درباره بند اتهامی معاونت در جعل اسناد این متهم از او پرسید. متهم ایروانی گفت که این موارد را قبول ندارد. قاضی همچنین به بند دیگر اتهامی یعنی معاونت در استفاده از اسناد مجعول اشاره کرد و متهم در دفاع از خود گفت: این موارد را قبول ندارم و درباره رشوه و جعل اسناد در جریان نیستم. قاضی صلواتی گفت: درباره فراری دادن حامد خاتمی پور (ترخیص کار گمرک و متهم ردیف چهارم پرونده) از خود دفاع کنید. متهم مدعی شد: من او را فقط یک بار دیده‌ام، این‌ها همه فشار و تهمت است.
در این بخش از جلسه دادگاه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به این ادعای متهم ایروانی که در مجموع مبلغ ۱۵ میلیون تومان به عنوان رشوه پرداخت شده است، افزود: آن چه از منزل یکی از متهمان در گمرک کشف شد، حدود ۱۰۰ عدد سکه طلا بوده و حسب اقاریر وی یک سوم آن هدایایی بوده که از جانب همدستان و دوستان شما پرداخت شده است.  
فروش قطعه 40 یورویی به قیمت 68 یورو به ایران خودرو!
شاه محمدی، نماینده دادستان در ادامه ضمن برشمردن برخی اتهامات ایروانی که در جلسه قبل هم برشمرده شده بود، خطاب به وی بیان کرد: کسی با شما امکان رقابت نداشته و به این شکل رقبا از میدان خارج می‌شدند. از آخر سال ۹۶ به بعد از ارز دولتی برای وارد کردن کالا استفاده و ای‌سی‌یو را نزدیک به ۴۰ یورو وارد کردید و به مبلغ ۶۸ یورو به ایران خودرو فروختید. مردم از قیمت‌ای سی یو در بازار مطلع هستند. متهم ایروانی گفت: کسی در بازار ای‌سی‌یو نمی‌خرد. در این جا نیز برای چندمین بار قاضی به متهم تذکر داد. قاضی صلواتی تصریح کرد که این جا شرکت نیست. با جو سازی نمی‌شود جواب داد، برای بار آخر تذکر دادم. در ادامه نماینده دادستان گفت: شما مدعی هستید ارزی از کشور خارج نکردید در حالی که بدون ارائه برگ سبز گمرکی و بارنامه تسهیلات اعتباری اخذ شده است، شما در این قسمت خود را تولیدکننده معرفی می‌کردید و ارز می‌گرفتید. در این هنگام نماینده دادستان سندی را به دادگاه نشان داد که خطاب به متهم رفیعی تنظیم شده است و آن را قرائت کرد و گفت: شما مدعی هستید ارز دولتی استفاده نمی‌کردید در حالی که به واسطه زد و بند خودتان ارز اختصاص یافته به ایران خودرو را استفاده می‌کردید.
ایروانی: خلاف مدیرانم را قبول دارم
نماینده دادستان ادامه داد: اقرار راس دلایل است، شما این را پذیرفته‌اید و بابت این که تخلفات را به شما نشان داده‌اند تشکر هم کرده‌اید. متهم ایروانی گفت: من خودم اشتباه نکرده‌ام، اما خلاف مدیرانم را قبول دارم و به خاطر این تشکر کرده‌ام. قاضی صلواتی گفت: پس مسئولیت شما کجا بوده است، ظاهرا شما هیچ کاره بوده‌اید. متهم ایروانی ادعا کرد: ما در مجمع و برنامه بودجه دخالت می‌کردیم. قاضی صلواتی گفت: اقاریر مدیران شما دایر بر این است که دستورات شفاهی بوده است. متهم ادعا کرد: دستور شفاهی که ملاک نیست. اگر یک دلار خارج از کشور داشته باشم تمام آن را دولت مصادره کند و مرا اعدام کنید، زحماتی که من کشیدم کمتر کسی انجام می‌دهد. اگر کارمندانم اشتباهی کرده‌اند مقصر من نیستم، اما آن‌ها مثل فرزندانم هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنم.
ارائه اسناد مربوط به جعل اسناد توسط نماینده دادستان
نماینده دادستان گفت: ۱۵ تا ۲۰ قطعه وارداتی شما به بازار عرضه نمی‌شد و با قیمتی که خودتان تعیین می‌کردید و چندین برابر به بازار ثانویه تزریق می‌شد. این فاکتور شماست. نماینده دادستان برگه‌ای را که نشان‌دهنده فاکتور بود به دادگاه ارائه کرد. متهم گفت: این فاکتور‌ها را از کجا آورده‌اید؟ نماینده دادستان گفت: این نشان دهنده جعل اسناد است که آن را کتمان می‌کنید. این گواهی مبدائی است که در آن قطعه بنزینی قید شده است در حالی که شما آن را برای خودروی گازسوز معرفی کردید تا تعرفه مربوط به خودروی گازسوز را از گمرک اخذ کنید.
مهر اتاق بازرگانی چین در اتاق متهم ردیف چهارم!
نماینده دادستان ادامه داد: شما مدعی هستید همه چیز توسط ترخیص‌کاران صورت گرفته در حالی که این مهر اتاق بازرگانی کشور چین است که از اتاق متهم خاتمی‌پور کشف شده و او اقرار کرده این مهر را از اتاق ایروانی آورده‌ام و ایروانی با نفوذ خود از بازرسان گمرکات و ضابطان اطلاع داشته و می‌گفته اسناد را امحا کنید، اما من اسناد را از بین نبردم تا بتوانم در دفاع از خود مدرک داشته باشم.
نام:
ایمیل:
* نظر: