کد خبر: ۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یکی از جلسات نشست والدای در مسکو از ایران و عربستان خواست «از خاک سوریه به عنوان محل مقابله استفاده نکنند.»

رئیس جمهور روسیه با اشاره به تاثیر تنش‌های اخیر میان عربستان و ایران پس از حمله به آرامکو، از دو کشور خواست تا تقابل خود را به سوریه نکشند.
  به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یکی از جلسات نشست والدای در مسکو از ایران و عربستان خواست «از خاک سوریه به عنوان محل مقابله استفاده نکنند.»
پوتین در این باره اظهار کرد: تقابل میان دو کشور از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین کشورهای منطقه بر تمام وضعیت آن منطقه از جهان از جمله وضعیت سوریه تاثیر می‌گذارد و این گریزناپذیر است.
وی افزود: من می‌دانم پادشاه عربستان سعودی که به زودی به آن‌جا سفر خواهم کرد و رهبران ایران که ما به طور مداوم با آنها در ارتباطیم و همین چند روز پیش با رئیس جمهور روحانی دیدار کردم، خواهان صلح برای مردم سوریه هستند و آرزوی رفاه برای آن‌ها دارند.
رئیس جمهور روسیه در ادامه تاکید کرد: ما از آنها[ایران و عربستان] می‌خواهیم این انگیزه‌های ارزشمند را خط مشی قرار داده و تمام تلاششان را به کار بگیرند تا از سوریه به عنوان محل تقابل استفاده نکنند.
به گزارش ایسنا، در پی حمله اخیر به مجموعه پالایگشاهی آرمکو در عربستان سعودی اتهاماتی علیه ایران مبنی بر نقش داشتنش در این حمله از سوی عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر از جمله آمریکا مطرح شده است که به تنش‌ها در منطقه افزوده است.
این در حالی است که انصارالله یمن این حمله پهپادی گسترده به تاسیسات نفتی آرامکو را بر عهده گرفته و مسئولان کشورمان نیز بارها هرگونه دست داشتن در این اقدام را رد کرده‌اند و آن را پاسخ طبیعی و به حق مردم یمن به تجاوزات سعودی‌ها می‌دانند.
حضور ایران در سوریه
 به درخواست دمشق
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با روزنامه عربی شرق‌الاوسط در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص حضور ایران در سوریه می‌پرسید، گفت: ایران بر خلاف آمریکا، به دعوت دولت دمشق در این کشور حضور دارد. سوال اصلی این است حال که عوامل اصلی داعش در سوریه شکست خورده‌اند، دلیل حضور مداوم آمریکا در خاک سوریه چیست؟ به نظر می‌رسید که آمریکا می‌خواهد با نقض قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، مانع از احیای تمامیت ارضی سوریه شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص درگیری احتمالی ایران و رژیم صهیونیستی اظهار کرد که سوریه نباید به میدان جنگ مسائل خارجی تبدیل شود.
به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی‌ایران همواره خاطر نشان کرده که هیچ دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه است. مقامات روس و سوریه نیز بارها خاطر نشان کرده‌اند که ایران به درخواست دمشق و برای مقابله با تروریسم در سوریه حضور داشته و این حضور، مطابق با قوانین بین‌المللی است.
نشانه‌های آتش بس در نقطه برخورد
برخلاف ابراز نگرانی رئیس جمهوری روسیه ، لوبلاگ در گزارشی نوشت که افزایش خطر درگیری نظامی‌در هفته‌های اخیر احتمالا سعودی‌ها را قانع کرد که در مورد گفت و گوی مستقیم با تهران تجدید نظر کنند. ارتش آمریکا نیز هم زمان با تشدید تنش در منطقه تصمیم گرفت که ستاد فرماندهی نیروهای خود در خاورمیانه را از قطر خارج کند.
به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: البته جابه جایی ستاد فرماندهی خاورمیانه ضرورتا به معنی کاهش سطح اهمیت این منطقه استراتژیک و نفت خیز برای واشنگتن نیست. اما تصمیمات دولت ترامپ در ماه‌های گذشته این برداشت را در بین کشورهای خلیج فارس ایجاد کرده بود که آمریکا به تدریج در حال عقب نشینی از خلیج فارس است.
در واقع هدف از تصمیم اخیر کاهش آسیب پذیری پایگاه‌های نظامی‌آمریکا در مقابل حملات احتمالی ایران بود. جا به جایی ستاد کنترل و فرماندهی از لحاظ عملیاتی قابلیت ارتش آمریکا را تضعیف نخواهد کرد. اما در هر صورت این اقدام باعث شد که کشورهای منطقه اوراسیا از جمله روسیه، چین، ژاپن، هند، امارات و عربستان به راه حل‌های امنیتی چند جانبه و مبتنی بر دیپلماسی روی آورند.
پیش بینی می‌شود که در گفت و گوهای آینده کشورهای خلیج فارس، روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و همچنین ذی نفعان دیگر از جمله ایران مشارکت کنند. بدون شک موفقیت دیپلماسی به کاهش تنش در منطقه و برقراری یک کانال ارتباطی بین ریاض و تهران نیاز دارد.
وانگ یی، وزیر خارجه چین کشورهای عربی خلیج فارس را تشویق کرد که پلتفرمی‌برای گفت و گو و تبادل نظر راه اندازی کنند. او اشاره کرد که قدرت‌های خارجی باید نقش موثری در تامین امنیت و ثبات منطقه ایفا کنند.
هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران یک طرح صلح جدید را برای کشورهای حوزه خلیج فارس ارائه کرده بود. البته در این طرح تهران خواستار خروج نیروهای آمریکایی از منطقه شده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مقایسه با دولت‌های گذشته رویکرد معامله ای و غیرمتعارفی را در قبال سیاست خارجی و امنیت ملی اتخاذ کرده است. او در سال‌های گذشته بارها از کشورهای عضو ناتو و دیگر شرکای امنیتی آمریکا درخواست کرده بود که مبالغ بیشتری را برای حمایت‌های نظامی‌آمریکا بپردازند. او همچنین اشاره کرده است که اروپا و چین وابستگی بیشتری به نفت خلیج فارس دارند و آمریکا وظیفه ای برای تامین امنیت نفت کش‌های آن‌ها بر عهده ندارد. تصمیمات و اظهارات ترامپ متحدان آمریکا را قانع کرد که برای تامین منافع خود دیگر نمی‌توانند به واشنگتن اتکا کنند. کشورهای آسیایی و پادشاهی‌های عرب خلیج فارس در موقعیت دشواری قرار گرفته اند. آمریکا دیگر به عنوان یک شریک قابل اطمینان در نظر گرفته نمی‌شود. اما بیشتر تحلیلگران احتمال دست یابی به یک چارچوب امنیتی جدید در آینده نزدیک را ضعیف می‌دانند. ماه گذشته شاهد حملات پهپادی و موشکی گسترده ای علیه دو تاسیسات مهم نفتی عربستان بودیم. عربستان و آمریکا بالافاصله انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفتند. این حملات باعث افزایش نگرانی‌های جهانی در مورد بروز یک جنگ منطقه ای شدند. ایران هشدار داده است که هر گونه اقدام نظامی‌توسط ریاض یا واشنگتن به یک جنگ تمام عیار در کل منطقه منجر خواهد شد و هیچ کدام از کشورهای خلیج فارس از اقدامات تلافی جویانه مصون نخواهند ماند.
نام:
ایمیل:
* نظر: