کد خبر: ۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس پلیس بین الملل ناجا از ورود اینترپل به پرونده روح الله زم و آمد نیوز خبر داد.

 سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین الملل ناجا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اقدامات پلیس اینترپل ایران، گفت: پلیس اینترپل یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های بین المللی است و از حدود ۱۰۰ سال گذشته در سراسر دنیا تشکیل شد و در حال حاضر ۱۹۴ عضو در این سازمان در حال فعالیت هستند.

وی افزود: فعالیت پلیس اینترپل شامل ۳ بخش از جمله درخواست و صدور اعلان قرمز، بازداشت متهمان و استرداد مجرمان به کشور می‌شود.

رئیس پلیس بین الملل ناجا با بیان اینکه کار اصلی پلیس اینترپل تطبیق اطلاعات پرونده‌ها است، گفت: پس از انتقال اطلاعات، پلیس اینترپل در نخستین مراحل صدور اعلان قرمز را فراهم می‌کند تا اقدامات لازم برای بازداشت متهم انجام و پس از آن روند استرداد متهم به کشور خود اجرایی شود.

سردار شیرزاد تصریح کرد: بیش از ۲۹۱ درصد استرداد مجرمان به کشور را در شش ماه اول امسال داشتیم و بر اساس آن متهمان به کشور ایران بازگشتند.


رئیس پلیس بین الملل ناجا گفت: ۵۰ نفر در نیمه اول امسال به ایران بازگشت داده شدند، ۶۸ درصد پرونده استردادشدگان نیز با موضوعات اقتصادی مرتبط است و مابقی پرونده‌ها نیز مربوط به آدم ربایی، قتل و غیره است.

وی افزود: گواهی عدم سوء پیشینه توسط پلیس اینترپل صادر خواهد شد تا در صورت مهاجرت هموطنی به کشور دیگری مشکلی برای ایرانی‌های مقیم خارج از کشور پیش نیاید، لذا در نیمه اول امسال بیش از ۵ هزار مورد گواهی عدم سوء پیشینه برای هموطنان متقاضی سفر به خارج از کشور صادر شده است.

سردار شیرزاد درباره مراحل استرداد خاوری به کشور گفت: مهمترین کاری که در خصوص خاوری شده حفظ اعلان قرمز برای اوست که از نظر ما و اعضای اینترپل خاوری مجرم است، پیگیر موضوع خاوری هستیم.

وی افزود: اعلان قرمز به دو روش ممکن است تا حذف شود، در روش اول با کمک گرفتن وکیل توسط موکل (متهم) اعلان قرمز با شکایت متهم بررسی خواهد شد، در روش دیگر متهم با روش مصالحه با شکات اقدام به حذف اعلان قرمز خود می‌کند.

رئیس پلیس بین الملل ناجا گفت: مهم‌ترین بخشی که سازمان اینترپل با آن چالش دارد، الزام اعضای اینترپل به یک قانون و دستور عمل واحد است.

او گفت: صدور اعلان قرمز برای افرادی که وارد فضای خشونت شده‌اند و علیه پلیس کشور فعالیت خرابکارانه می‌کنند در حال انجام است، افرادی مانند اعضای گروهک منافقین، مجریان خارج نشین شبکه‌های منافق و دیگر متهمان جزء این دسته هستند که پلیس اینترپل برایشان اعلان قرمز صادر خواهد کرد.

سردار شیرزاد درباره پرونده مرجان شیخ الاسلامی و مجید سعادتی گفت: با تشخیص مقامات قضایی اعلان قرمز برای متهمان صادر خواهد شد.

او درباره شهردار صدرا گفت: اعلان قرمز برای متهم صادر شده است و در حال انجام عملیات برای استرداد وی به کشور  هستیم.

سردار شیرزاد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد پلیس در پرونده روح الله زم ادمین کانال آمد نیوز، گفت: فعالیت پلیس بین الملل در فضای مجازی به صورت جداگانه در حال انجام است، اقدامات ادمین‌های کانال‌های معاند بر خلاف مقررات است و در حال بررسی مراحل قضایی و انتظامی هستیم تا برای وی اعلان قرمز صادر شود.

رئیس پلیس بین الملل ناجا تصریح کرد: در صورت باز شدن پرونده‌ای در پلیس اینترپل، پرونده بسته نخواهد شد، مگر با دستور قضایی این پرونده خاتمه پیدا کند.

وی افزود: پلیس اینترپل در حال برگزاری جلسات متعدد و کارگاه‌های آموزشی متعدد است تا کشورهای مختلف تبادل اطلاعات کنند و طرفین اینترپل درخواست‌های زیادی برای برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگروه‌ها از ما کردند.

رئیس پلیس بین الملل ناجا گفت: بیش از ۲۰ برنامه آموزشی برای کشور‌های دیگر و ۲۰۰ ملاقات با مسئولان اعضای اینترپل در تهران داشتیم.

سردار شیرزاد از صدور اعلان قرمز برای سرکردگان گروهک منافقین خبر داد و گفت: استرداد این افراد در دستور اولیه پلیس ایران است، چرا که اقدام به فعالیت تروریستی و تشویق فعالیت‌های خرابکارانه می‌کنند.

وی درباره اقدامات پلیس اینترپل برای دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا، بیان کرد: تاکنون از سوی مراجع قضایی و امنیتی کشور درخواستی برای انجام اقدامات لازم برای آزادی این فرد صورت نگرفته است، لذا به محض دریافت مجوز برای اقدام، فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: