کد خبر: ۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روزنامه گاردين در گزارشي نوشته است که اتحاديه اروپا با ارسال پيامي خصوصي به تهران هشدار داده اگر تهران تهديدش به دورشدن بيشتر از برجام را اجرايي کند، اين اتحاديه چاره‌اي جز خروج از برجام در ماه نوامبر يعني همزمان با گام چهارم برجامي ايران نخواهد داشت.

آرمان ملي: روزنامه گاردين در گزارشي نوشته است که اتحاديه اروپا با ارسال پيامي خصوصي به تهران هشدار داده اگر تهران تهديدش به دورشدن بيشتر از برجام را اجرايي کند، اين اتحاديه چاره‌اي جز خروج از برجام در ماه نوامبر يعني همزمان با گام چهارم برجامي ايران نخواهد داشت. تهديد اتحاديه اروپا به خروج از برجام در حالي صورت مي‌گيرد که شرکاي اروپايي اين توافق پس از خروج آمريکا به هيچ يک از وعده‌هاي خود براي بهره‌مند ساختن ايران از مزاياي اقتصادي آن عمل نکرده‌اند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا 18 ارديبهشت پارسال به صورت يکجانبه و بدون دليل خاصي از برجام که مورد تأييد جامعه جهاني و شوراي امنيت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثري عليه ايران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار ديگر به ميز مذاکره بيايد تا «توافق بهتري» براي آمريکا رقم بخورد. پس از خروج آمريکا از برجام اروپا در خوشبينانه‌ترين حالت نتوانست کاري از پيش ببرد و با نگاه بدبينانه مي‌توان تأکيد کرد که اروپا نخواست در برابر خواست واشنگتن بايستد. کارشناسان هشدار مي‌دهند که با توجه به وضعيت کنوني شرايط با گذشت زمان براي ايران سخت‌تر خواهد شد و ديگر شاهد همين حمايت سياسي نصفه و نيمه نيز از سوي اروپا نباشيم. مرتضي مکي به «آرمان ملي» مي‌گويد: «چرخش مواضع اروپا به سمت آمريکا، به ويژه بيانيه سه کشور اروپايي در خصوص مسأله آرامکو به معني آن است که اين کشورها به منظور کنترل ايران و ممانعت از برداشتن گام‌هاي بعدي کاهش تعهدات تلاش دارند تا با همراهي با آمريکا دستکم در زمينه سياسي براي فشار به ايران، جمهوري اسلامي را به مذاکره تحت فشار وادار کنند». رئيس‌جمهور آمريکا نيز طي توئيتي اعلام کرد که به هيچ وجه حاضر نيست «تعليق تحريم‌ها براي مذاکره» را بپذيرد و پاسخش به اين پيشنهاد ايران «نه» است.
مذاکره؛ خواست شرکاي برجامي
با افزايش تنش‌ها شرکاي ايران در برجام و برخي ديگر از کشورهاي ميانجي نظير ژاپن و سوئيس تأکيد دارند که اکنون زمان مذاکره و ايران بايد با پذيرش مذاکره با ايالات متحده گامي جدي در راستاي کاهش تنش بردارد. وزارت امور خارجه سوئيس حتي پا را فراتر گذاشته و اعلام کرده که براي ميزباني مذاکرات احتمالي ميان آمريکا و ايران آمادگي دارد. پيير الين التشينگر، سخنگوي وزارت خارجه سوئيس با اشاره به مذاکرات احتمالي ميان ايران و آمريکا گفت: پيشنهاد سوئيس در خصوص مذاکرات تداوم دارد. ما هرگونه پيشنهاد از سوي طرفين را در نظر خواهيم گرفت وي همچنين افزود که سوئيس با ايران و آمريکا و همچنين کشورهاي ديگر - چه در منطقه و چه در خارج از آن - در ارتباط است تا بر سر راه‌هاي دوجانبه قابل قبول براي کاهش تنش‌ها بحث و گفت‌وگو کند. التشينگر عنوان کرد که تاکنون مواضع سوئيس بر سر پيشنهاد حسن روحاني درخصوص تشکيل ائتلاف منطقه‌اي براي تقويت امنيت خليج فارس و تنگه هرمز مشخص نشده است و اين کشور نيازمند اطلاعاتي بيشتر در اين زمينه مي‌باشد.
اکنون زمان مذاکره است؟
در داخل کشور نيز برخي جريان‌هاي سياسي تأکيد دارند که با توجه به شرايط کشور و مصالح ملي اکنون مي‌تواند زمان مناسبي براي مذاکره باشد. علي مطهري در همين راستا به «اعتمادآنلاين» مي‌گويد: «اگر بنا باشد مذاکره‌اي شکل بگيرد، الان فرصت خوبي است چراکه ايران در موضع قدرت قرار دارد؛ چند سال آنها فشار آوردند و نتوانستند مردم را عليه نظام تحريک کنند و مردم مقاومت کردند، از طرفي هم توفيقات نظامي به دست آورده‌ايم. بنابراين در موضع قدرت هستيم». با اين وجود اين اشتراک نظر در ميان تمام مسئولان وجود دارد که مذاکره بايد مشروط به لغو تحريم‌ها باشد. مطهري نيز با تأييد اين موضوع اضافه مي‌کند: «الان زمان خوبي براي مذاکره است مشروط بر اينکه آمريکا هم به آن شرط عمل کند و همه تحريم‌ها يا تعدادي از مذاکرات مهم را لغو کند تا بالاخره ايران انگيزه‌اي براي مذاکره پيدا کند».
نام:
ایمیل:
* نظر: