کد خبر: ۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
با تایید رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
رئیس مجلس نمایندگان فرمان آغاز رسمی فرآیند استیضاح دونالد ترامپ را صادر کرده است. تماس تلفنی ترامپ با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین علت اصلی آغاز این تحقیقات است.

رئیس مجلس نمایندگان فرمان آغاز رسمی فرآیند استیضاح دونالد ترامپ را صادر کرده است. تماس تلفنی ترامپ با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین علت اصلی آغاز این تحقیقات است.
به گزارش دویچه وله، پس‌لرزه‌های تماس تلفنی دونالد ترامپ و همتای اوکراینی او، ولادیمیر زلنسکی شدیدتر از آن چیزی بود که گمان می‌رفت. به دنبال انتشار خبر مربوط به سوءاستفاده ترامپ از موقعیت سیاسی خود برای آسیب رساندن به رقیب انتخاباتی‌اش، موضوع ابعاد وسیع‌تری یافته است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رسما دستور آغاز تحقیقات پیرامون استیضاح ترامپ را صادر کرده است. در همین راستا، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته با انتشار گزارشی از نیویورک از اعلام رسمی به جریان افتادن تحقیقات پیرامون استیضاح ترامپ خبر داده است. نانسی پلوسی، رفتار دونالد ترامپ را خلاف امنیت ملی آمریکا دانسته و تاکید کرده است که هیچکس در آمریکا و از جمله رئیس جمهوری این کشور فراسوی قانون نایستاده است و او نیز باید در برابر قانون پاسخگو باشد.
موضوع چیست؟
موضوع به تماس تلفنی روز ۲۵ ژوئیه ترامپ و زلنسکی بازمی‌گردد. موضوع تماس تلفنی پرداخت حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی آمریکا به اوکراین بوده است.
گفته می‌شود که ترامپ از همتای اوکراینی خود خواسته است تا درمورد فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن، پسر جو بایدن در اوکراین با رودی جولیانی، وکیل او همکاری کند. ترامپ ظاهرا آزاد کردن پرداخت این کمک‌های مالی را منوط به همکاری زلنسکی با خود کرده است.
پس از آن، ترامپ به وزارت دفاع و همچنین وزارت امور خارجه آمریکا اعلام می‌کند که نسبت به پرداخت کمک‌ مالی نظامی به اوکراین تردید دارد. موضوع از طریق یکی از ماموران اطلاعاتی آمریکا به اطلاع کنگره این کشور می‌رسد. پس از آن، روز ۱۱ سپتامبر، پرداخت کمک‌ مالی نظامی به اوکراین صورت می‌گیرد.
نمایندگان کنگره آمریکا این اقدام رئیس جمهوری را سوءاستفاده از قدرت سیاسی برای اهداف شخصی ارزیابی کرده‌اند. گفته می‌شود که هدف ترامپ از چنین اقدامی، آسیب زدن به جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود بوده است.
استیضاح یک رئیس جمهوری
در تاریخ آمریکا، طرح استیضاح یک رئیس جمهوری بی سابقه نیست. این سومین باری است که چنین موضوعی مطرح می‌شود. در دو مورد پیشین، یعنی در ارتباط با لیندون جانسون و بیل کلینتون، این فرایند پس از عبور از مجلس نمایندگان در مجلس سنا به شکست انجامید و عملا منجر به برکناری رئیس جمهوری نشد. ریچارد نیکسون نیز پیش از طرح استیضاحش در کنگره از مقام ریاست جمهوری کناره‌گیری کرده بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس صدور فرمان آغاز تحقیقات پیرامون استیضاح دونالد ترامپ در کنگره را موضوعی می‌داند که بیش از دو سال و نیم در برابر نمایندگان قرار داشته است. مشاوران ترامپ تا کنون همواره از طرح استیضاح ترامپ توسط نمایندگان دموکرات استقبال کرده‌ بودند. به باور آن‌ها چنین اقدامی عملا منجر به تقویت موقعیت ترامپ می‌شود. ترامپ در واکنش به تصمیم پلوسی به خبرنگاران گفته است چون دموکرات‌ها می‌دانند که شانسی در انتخابات پیش‌ رو ندارند، دست به چنین کاری زده‌اند.
ترامپ گفته است: «اگر او [نانسی پلوسی] این کار را بکند، همه چیز به سود من در این انتخابات تمام خواهد شد. بنابراین می‌شود پرسید که این کار به چه کسی کمک می‌کند؟ چنین کاری برای مملکت ما بد است.»
جو بایدن و نمایندگان کنگره خواستار انتشار متن تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی شده‌اند. ترامپ نیز اعلام کرده است که پس از کسب اجازه از زلنسکی متن این مکالمه را رسانه‌‌ای خواهد کرد. اجازه‌ای که گفته می‌شود پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از رئیس جمهوری اوکراین دریافت کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: