کد خبر: ۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
امروز (شنبه) چندین گروه از حامیان دولت چین در هنگ‌کنگ، "دیوارهای لنون" که توسط معترضان ضد دولتی شکل یافته‌ را پاکسازی و تخریب کردند؛ این اقدام، نگرانی‌ها درخصوص درگیری احتمالی بین این گروه‌ها و معترضان را بیشتر کرده است.

امروز (شنبه) چندین گروه از حامیان دولت چین در هنگ‌کنگ، "دیوارهای لنون" که توسط معترضان ضد دولتی شکل یافته‌ را پاکسازی و تخریب کردند؛ این اقدام، نگرانی‌ها درخصوص درگیری احتمالی بین این گروه‌ها و معترضان را بیشتر کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اوایل صبح امروز ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان حامی پکن در هنگ‌کنگ، انبوه نوشته‌هایی که پیش‌تر توسط معترضان بر روی دیوارهایی تحت عنوان "دیوارهای لنون" چسبانده شده بود، پاره کردند. مضامین برگه‌های رنگارنگ روی این دیوارها، دموکراسی‌خواهی و محکوم کردن مداخله چین در امور این دولت‌شهر بود.

این دیوارها اخیرا در بخش‌های مختلفی از شهر، از جمله ایستگاه‌های اتوبوس، مراکز خرید، زیر پل‌های عابر و در پیاده‌روها ظهور پیدا کرده است؛ مکان‌های مذکور، نقاط اوج خشونت و درگیری‌ها طی سه ماه از تظاهرات ادامه‌دار مردم هنگ‌کنگ بوده‌اند.

این تظاهرات، نخست در ماه ژوئن و بر سر لایحه جنجالی "استرداد" آغاز شد که اجازه ارسال مطنونان در هنگ‌کنگ را به دادگاه‌های سرزمین اصلی چین فراهم می‌ساخت. این لایحه حال ملغی شده است اما معترضان همچنان خواستار حق رای برای تعیین مقامات و رهبران خود هستند.

جونیوس هو، یکی از قانون‌گذاران حامی پکن در هنگ‌کنگ، از طرفداران خود خواسته تا امروز به پاکسازی حدود ۱۰۰ دیوار لنون در شهر بپردازند. او از منتقدان اصلی تظاهرات مردم هنگ‌کنگ به شمار می‌رود.

این دیوارها به آن دلیل لنون خوانده می‌شوند که در دهه ۱۹۸۰، "دیوار جان لنون" در کشور پراگ، با نوشته‌ها و پیام‌هایی از نارضایتی‌های سیاسی پوشانده شده بود.

"هو" در پیام فیسبوکی خود گفت به دلیل حفظ امنیت، دیوارهای لنون پاکسازی نمی‌شوند و تنها خیابان‌ها را پاک خواهیم کرد". او می‌گوید با نگرشی منطقی و مسالمت‌آمیز به پاکسازی محیط خواهند پرداخت.

معترضان ضد دولتی درخصوص آنچه که افزایش دخالت پکن در سیاست "یک کشور، دو سیستم" هنگ‌کنگ می‌خوانند، خشمگین هستند؛ این سیاست به مردم هنگ‌کنگ آزادی‌هایی اعطا می‌کند که در سرزمین اصلی چین وجود ندارد.

چین اظهار داشته که به سیاست مذکور پایبند است و مداخله را انکار می‌کند. این کشور، عوامل خارجی از جمله آمریکا و بریتانیا را به تحریک آشوب در هنگ‌کنگ متهم کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: