کد خبر: ۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روزنامه گاردین در مطلبی به احتمال و چگونگی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه اکتبر در انگلیس پرداخته است.

روزنامه گاردین در مطلبی نوشت آیا انتخابات پیش از ۳۱ اکتبر (نهم آبان، مهلت تعیین شده برای اجرای برکسیت) برگزار خواهد شد؟ در پاسخ، گاردین احتمال آن را خیلی کم دانسته است. با این توجیه که دولت حرکت دیگری را تحت قانون پارلمان‌های دوره ثابت ارائه کرده و خواستار انتخابات زودهنگام شده است و نمایندگان مجلس روز دوشنبه به این موضوع رأی خواهند داد؛ اما احزاب مخالف توافق کرده‌اند که از آن حمایت نکنند که به این ترتیب حمایت دو سوم نمایندگان مجلس برای تصویب آن به دست نخواهد آمد.

احتمالاً به محض پایان رسیدن جلسه روز دوشنبه، بوریس جانسون پارلمان را به تعلیق درخواهد آورد و تا ۱۴ اکتبر(۲۲ مهر) که روز سخنرانی ملکه است، قرار نیست نمایندگان مجلس به وست مینستر (پارلمان انگلیس) بازگردند.

در ادامه این مطلب گاردین می‌نویسد: آیا انگلیس می‌تواند با توافق از اتحادیه اروپا خارج شود؟

پاسخ این سوال به نظر این نشریه مثبت است. امبر راد، وزیر زنان پیشین کابینه جانسون، دلیل استعفایش را جدی نبودن دولت بر سر مذاکره برای توافق برکسیت اعلام کرده است. جدی بودن یا نبودن مسئله دیگری است، اما تقریبا همه مخالفان حزب حاکم محافظه‌کار به توافق رای خواهند داد و در حقیقت قبلا این کار را کرده‌اند و احتمالا نمایندگان حزب کارگر که نمی‌خواهند برکسیت متوقف شود، نیز به آن‌ها خواهند پیوست.

جانسون اگر نتوانست توافقی جدید به دست آورد، می‌تواند پارلمان را نادیده بگیرد؟

هفته گذشته پارلمان لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن نخست وزیر ملزم شد در صورتی که تا ۱۹ اکتبر پارلمان توافق برکسیت را رد کند و یا اکثریت به برکسیت بدون توافق رای ندهند، با ارسال نامه‌ای به رهبران اتحادیه اروپا از آن‌ها یک فرصت ۵۰ روزه دیگر در مورد ماده ۵۰ توافق برکسیت بخواهد.

بوریس جانسون بار‌ها گفته است تحت هیچ شرایطی از اتحادیه اروپا درخواست تمدید نخواهد کرد، از سوی دیگر وزرای کابینه او تأکید داشته‌اند که نخست وزیر از قانون پیروی خواهد کرد. معلوم نیست که دولت فکر می‌کند مفر‌هایی در قانون وجود دارد که به آن اجازه رهایی از این شرایط را می‌دهد یا آنکه قصد دارد از طریق دادگاه این موضوع را حل و فصل کند.

به نظر می‌رسد گزینه دادگاه محتمل‌تر باشد، چون جانسون و هم‌فکران او معتقدند اگرچه چنین اقدامی سبب برانگیخته‌شدن خشونت‌ها می‌شود، به دولت این امکان را می‌دهد که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، را به عنوان بخشی از جریانی که خواستار باقیماندن در اتحادیه اروپا است و نقشه می‌کشد تا نتیجه همه پرسی را برهم زند به تصویر بکشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: