کد خبر: ۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یاران معجزه هزاره سوم و تاسیس مدرسه گفتمان بهاری
محمود احمدی‌نژاد و یاران بهاری‌اش همچنان رویای تاسیس یک دانشگاه یا مرکز آموزشی را در سر می‌پرورانند؛ تشکیلاتی که بتواند برای گفتمان‌شان به تربیت نیرو بپردازد و کادرسازی کند. تلاش‌شان سال‌های پایانی دولت دهم برای تاسیس دانشگاه جامع بین‌الملل ایرانیان ناکام ماند.

همدلی| زینب نورانیان: محمود احمدی‌نژاد و یاران بهاری‌اش همچنان رویای تاسیس یک دانشگاه یا مرکز آموزشی را در سر می‌پرورانند؛ تشکیلاتی که بتواند برای گفتمان‌شان به تربیت نیرو بپردازد و کادرسازی کند. تلاش‌شان سال‌های پایانی دولت دهم برای تاسیس دانشگاه جامع بین‌الملل ایرانیان ناکام ماند، اما هنوز ناامید نشده‌اند و این روزها در تکاپو برای تاسیس «مدرسه بهار» و مرکزی پژوهشی هستند تا رویای ناتمام قبلی را به واقعیت تبدیل کنند، رویایی که پیش از این 16 میلیارد برای تحقق آن اختصاص داده شده بود.
«صبح امروز، سنگ بنای یک کار تشکیلاتی بزرگ و تاریخ‌ساز گذاشته شد»؛ این جمله، متن توئیت دیروز صبح عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم است. او در این توئیت توضیح بیشتری درباره این کار تشکیلاتی «بزرگ و تاریخ‌ساز» نداده بود، اما با توجه به دیدارهای اخیر محمدباقر قالیباف و محمود احمدی‌نژاد این گونه تصور می‌شد که صحبت از تاسیس یک تشکل یا حزب سیاسی با حضور این دو چهره‌های بیرون شده از جبهه اصول‌گرایی برای انتخابات مجلس یازدهم در میان باشد. دیدارهایی که وحید یامین‌پور، مجری اصول‌گرای برنامه‌های شبکه افق آنها را سازنده و روبه‌جلو دانسته بود.
کادرسازی حامیان گفتمان بهاری
با این حال عبدالرضا داوری به همدلی می‌گوید: تشکیلاتی که در توئیتش آن را تاریخ‌ساز توصیف کرده، نه یک تشکیلات سیاسی بلکه یک کار آموزشی و پژوهشی است به منظور کادرسازی و تقویت نیروهای حامی گفتمان دولت‌های نهم و دهم.
به گفته او «مدرسه بهار» از مهرماه امسال شروع به فعالیت می‌کند و در این مدرسه دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به گفتمان بهاری برگزار می‌شود. اقتصاد سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی، انسان‌شناسی، تحولات تاریخ معاصر، مباحث مربوط به اقتصاد نفت، زمین، مسکن، بانک و یارانه‌ها سرفصل‌هایی هستند که در دوره‌های آموزشی مدرسه بهار به آنها پرداخته خواهد شد.
تاکید به سیاسی نبودن مدرسه بهار، شاید فرار به جلوی احمدی‌نژادی‌ها باشد تا بتوانند در این گیر و دار، برنامه‌ سیاسی خود را در پوشش درس و پژوهش محقق کنند.
داوری همچنین با اصرار بر اینکه کارشان سیاسی نیست، توضیح می‌دهد: «کار ما از مهرماه شروع می‌شود و جنس کار عمدتا کار آموزشی و پژوهشی است و اصلا کار سیاسی نمی‌کنیم و دنبال کار انتخاباتی نیستیم. ما می‌خواهیم یک مرکز آموزشی و پژوهشی ایجاد کنیم که بخش آموزش آن تحت عنوان مدرسه بهار فعالیت خود را از مهر ماه آغاز می‌کند و به صورت حضوری و غیرحضوری دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. یک واحد پژوهشی هم راه‌اندازی خواهیم کرد.»
به گفته مشاور رسانه‌ای رئیس دولت‌های نهم و دهم برخی چهره‌هایی که سوابق دانشگاهی و پژوهشی دارند با این تشکیلات بهاری همکاری خواهند داشت و به تربیت کادر خواهند پرداخت. با این حال هنوز مشخص نیست؛ فیلتر دولت بهاری‌ها برای انتخاب چهره‌های دانشگاهی و پژوهشگر مورد نظرشان چیست؟ با روحیه‌ای که از احمدی‌نژادی‌ها سراغ داریم، به نظر باید اعتقاد به اندیشه معجزه هزاره سوم یکی از شروط فعالیت در مدرسه بهار باشد؛ هر چند محصلان این مدرسه باید باور قلبی به رئیس دولت‌ّهای نهم و دهم به عنوان تئوریسین! دولت بهار داشته باشند تا بتوانند در آن درس بخوانند.
داوری اگرچه در این گفت‌وگو چندبار تاکید کرد که؛ این تشکیلات بهاری به دنبال کار سیاسی نیست، اما در همین حال نیز می‌گوید مدرسه بهار و مرکز پژوهشی آن به دنبال کادرسازی برای گفتمان بهاری است و همین نشان‌دهنده اهداف سیاسی موسسان مدرسه بهار است. او می‌گوید: «حتما ما به دنبال کادرسازی هستیم و می‌خواهیم اندیشه دولت نهم و دهم را در حوزه‌های مختلف به مجموعه‌هایی که علاقه‌مند هستند آموزش دهیم. مدرسه بهار فعالیت‌‌های آموزشی خواهد داشت و در کنار آن نیز مرکز پژوهشی فعالیت و تولید محتوا می‌کند تا این محتوا بین علاقه‌مندانی که به مسیر و گفتمان آقای احمدی‌نژاد اعتقاد دارند، توزیع شود.»
داوری همچنین درباره ارتباط این تشکیلات با رئیس دولت‌های نهم و دهم می‌گوید: «این تشکیلات هیچ ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد ندارد و حتی ما از ایشان نظرخواهی هم نکردیم. مجموعه‌ای از چهره‌های دانشگاهی، پژوهشی و حوزوی هستیم که کار را پیش‌ می‌بریم و آقای احمدی‌‌نژاد هیچ دخالتی ندارند.»
او درباره مجوز تاسیس مدرسه بهار و مرکز پژوهشی وابسته به آن که قرار است از مهر ماه آغاز به کار کند نیز می‌گوید؛ از مراجع ذی‌صلاح مجوزهای لازم اخذ شده است و تیم بهاری کار بدون مجوز انجام نخواهند داد.
ناکامی در تاسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان
«تشکیلات بزرگ و تاریخ‌ساز» بهاری‌ها که به گفته داوری قرار است همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهرماه رونمایی شود، یادآور «دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان» است؛ دانشگاهی که محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش در سال‌های پایانی دولت دهم به دنبال تاسیس آن بودند و تا جانمایی این دانشگاه و همچنین اعلام شماره حساب برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی پیش رفتند اما در نهایت با بن‌بست مواجه شدند.
محمدشریف ملک‌زاده، دبیر شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور بعد از گذشت یک سال از دولت نهم در حالی که اسفندیار رحیم‌مشایی برای افتتاح یک پروژه در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در کنارش بود، خبر تاسیس «بزرگ‌ترین دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان» را اعلام کرد. چندی بعد نیز وزارت علوم و همچنین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن با محمود احمدی‌نژاد بود مجوز فعالیت این دانشگاه را صادر و رئیس دولت هم در یکی از گفت‌وگوهای تلویزیونی خود با مردم برای جمع‌آوری کمک مردم به دانشگاه جامع بین‌‌المللی ایرانیان شماره‌ حسابی اعلام کرد.
دریافت پول برای تاسیس دانشگاه جامع ایرانیان به اعلام شماره حساب از سوی احمدی‌نژاد ختم نشد و در آخرین روز از فعالیت دولت دهم مبلغ 16میلیارد تومان از حساب ریاست‌جمهوری به حساب این دانشگاه که حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی گردانندگان آن بودند، واریز شد. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی اما ورق برگشت. ابتدا مشخص شد مجوز این دانشگاه غیرقانونی بوده و جلوی فعالیت آن گرفته شد و سپس با پیگیری دیوان محاسبات کشور مشخص شد ۱۶میلیارد تومانی که از بیت‌المال به حساب این دانشگاه واریز شده نیز غیرقانونی بوده و در نهایت این مبلغ به خزانه بازگردانده شد. یکی از جرایم حمید بقایی که اکنون در زندان به سر می‌برد نیز واریز ۱۶میلیارد تومان از سوی دولت به دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان است که در دادگاه مصداق تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی دانسته شده بود.
حالا بعد از گذشت چند سال از ناکامی محمود احمدی‌نژاد و یاران بهاری‌اش در حالی که دو تن از آنان یعنی اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی نیز دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذرانند، «مدرسه بهار» و مرکز پژوهشی وابسته به آن در حال راه‌اندازی است. تشکیلاتی که منابع مالی آن مشخص نشده اما داوری می‌گوید دارای مجوز و قرار است برای گفتمان بهاری کادرسازی کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: