کد خبر: ۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
صدر الساداتی‌ها مفقودند يا بازداشت؟
پنجشنبه بود که خبري در فضاي مجازي پيچيد که سيدروح‌ا... صدرالساداتي عضو مجلس خبرگان رهبري و برادرش سيدمهدي صدرالساداتي مفقود شده‌اند و کسي پاسخگوي يافتن آنها نيست.

پنجشنبه بود که خبري در فضاي مجازي پيچيد که سيدروح‌ا... صدرالساداتي عضو مجلس خبرگان رهبري و برادرش سيدمهدي صدرالساداتي مفقود شده‌اند و کسي پاسخگوي يافتن آنها نيست. در همين راستا وحيد اشتري فعال رسانه‌اي در کانال تلگرامي خود نوشت، «سيدمهدي ‎صدرالساداتي ساعت 5/2 بامداد چهارشنبه 13 شهريور از قم خارج شده که از فرودگاه مهرآباد برود بندرعباس. تا الآن نزديک 24 ساعت است که هم گوشي خودش خاموش است هم راننده و افرادي که با وي بوده‌اند. همه نگرانند. فرودگاه مي‌گويد حتي ديشب بليت هواپيما را هم از گيت نگرفته‌اند. سيدمهدي مثل بقيه اخيرا چندين بار تلفني و پيامکي تهديد شده بود. خوشبينانه‌ترين اتفاق اين است که ‎بازداشت شده باشد.» وي همچنين در توئيتر خود نوشت، «الان تماس گرفتم همسر روح‌ا... صدرالساداتي عضو خبرگان به پليس مراجعه کرده تا مفقود شدن شوهرش را اعلام کند. پليس گفته ماجراهاي امنيتي به ما ربط ندارد. رفته خبرگان قم گفته‌اند پيگيري چنين مسائلي به خبرگان مربوط نيست. جلوي خبرگان دارند زنگ مي‌زنند 110 که گم شدن همسرش را ثبت کند». اشتري با انتشار نام مفقود شدگان در کانال تلگرام خود نوشت، «‏يا واقعا بلايي بر سرشان آمده که حداقل به‌خاطر مفقود شدن عضو خبرگان رهبري به راحتي مي‌شود دوربين‌هاي اتوبان‌ را چک کرد و يا از طريق سيگنال موبايل آخرين نقطه‌اي که بودند را پيدا کرد. يا اينها بازداشت شده‌اند که در اين صورت بايد طبق معمول به حال اين وضعيت برخورد و مسکوت گذاشتن اطلاع‌رساني خون گريست». اين در حالي است که بهرام سرمست استاندار قم در مورد پيگيري اين مساله از سوي استانداري اظهار داشته: «هيچ گزارشي در اين مورد به من نرسيده است». محمود صادقي نماينده مجلس نيز در واکنش به اين اتفاق در توئيتي نوشت: «براي اطلاع از وضعيت برادران صدرالساداتي با بعضي از مراجع ذي‌ربط تماس گرفتم، برخي خبرهاي منتشره را تکذيب کردند و بعضي ضمن تاييد اصل خبر، يعني خروج از منزل به قصد رفتن به بندرعباس از فرودگاه مهرآباد و قطع تلفن‌هاي همراه و ارتباط با ايشان را تاييد کردند و گفتند درحال پيگيري موضوع هستند».
صدرالساداتي‌ها کيستند؟
سيدروح‌ا... صدرالساداتي را جوان‌ترين عضو مجلس خبرگان رهبري مي‌خوانند. از طرف ديگر سيدمهدي صدرالساداتي برادر عضو مجلس خبرگان رهبري از روحانيون فعال در فضاي مجازي است که وي را افشاگر اينستاگرام مي‌دانند. وي که در اينستاگرام با هشتگ «نه به اشرافي‌گري» شناخته مي‌شود، پيش از اين از برخي مسئولان انتقاد کرده بود که دچار اشرافي‌گري شده‌اند. سيدمهدي صدرالساداتي درباره املاک علي‌شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي مطالبي را در اينستاگرام خود نوشته است. آنطور که فرارو آورده: «مهدي صدرالساداتي آبان ماه سال 97 به اتهام تشويش اذهان عمومي و اقدام عليه نظام، اخلال در نظم و توهين عليه مأمور نيروي انتظامي در ماجراي اعتراضات بر سر زمين‌هاي ده ونک ميان ساکنان اين منطقه و دانشگاه الزهرا بازداشت شده بود».
واکنش‌ها به مفقودي
روابط عمومي دادسراي ويژه روحانيت خبر دستگيري صدرالساداتي و برادرش را که در فضاي مجازي منتشر شده بود تکذيب کرد. روابط عمومي دادسراي ويژه روحانيت اعلام کرد که هيچ‌گونه اقدام قضائي در خصوص بازداشت مشاراليهم ازسوي دادسرا و دادگاه ويژه روحانيت صورت نگرفته است. بر اساس اين خبر، بديهي است انتساب و انتشار خبر مزبور موجب تعقيب کيفري خواهد بود. مجلس خبرگان رهبري نيز پنجشنبه شب در اطلاعيه‌اي آورد: به اطلاع مي‌رساند دبيرخانه اين مجلس از لحظه انتشار اين خبر، پيگير موضوع بوده و همچنان در حال پيگيري است. اسماعيلي سخنگوي قوه قضائيه در واکنش به مفقود شدن برادران صدرالساداتي عنوان کرد: همان‌طور که اعلام شده، بازداشت نشده‌اند و بقيه ماجرا به زودي مشخص مي‌شود». اين در حالي است که تسنيم نوشت؛ يک منبع آگاه گفت احتمال ربايش برادران صدرالساداتي که از روز چهارشنبه مفقود شده‌اند، منتفي بوده و ارزيابي نهادهاي ذي‌ربط بر اختفاي اختياري و هدفمند آنان به عنوان گزينه اصلي قابل پيگيري تاکيد دارد.
روايت نمايندگان قم
در نهايت احمد اميرآبادي فراهاني نماينده مردم قم در مجلس در توئيتر نوشت: «پيگير موضوع برادران صدرالساداتي شدم، مسئولين مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشدند و در حال حاضر در قم به سر مي برند و زندگي عادي خودشان را دارند.» نماينده ديگر قم در مجلس اظهار داشت: آقايان صدرالساداتي ربوده و مفقود نشدند و کسي هم آن‌ها را به جايي منتقل نکرده است. وي افزود: خودشان در مسير قم-تهران يعني اطراف مجموعه خدماتي مهتاب، تصميم مي‌گيرند که موبايل‌هاي خود را خاموش کنند و به قم برگردند که نهايتا اين تصميم را اجرايي و موبايل خود را خاموش کرده و به قم برمي‌گردند. حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري بيان کردند: آن‌ها به منزل برادرِ آقاي غفاري (غفار عباسي مراغه‌اي) مي‌روند و به کسي هم خبر نمي‌دهند. در واقع آن‌ها در منزل برادرِ آقاي غفاري حضور داشتند و خانواده آن‌ها نيز بي اطلاع بودند. در همين راستا سخنگوي قوه‌ قضائيه درباره آخرين وضعيت برادران صدرالساداتي به تسنيم گفت: همان‌طور که اعلام شده، بازداشت نشده‌اند و بقيه ماجرا به زودي مشخص مي‌شود. تسنيم همچنين نوشت؛ درباره احتمال ربوده شدن اين افراد يک منبع مطلع اظهارکرد: احتمال ربايش برادران صدرالساداتي که از روز چهارشنبه مفقود شده‌اند، منتفي بوده و ارزيابي نهادهاي ذيربط بر اختفاي اختياري و هدفمند آنان به عنوان گزينه اصلي قابل پيگيري تاکيد دارد
نام:
ایمیل:
* نظر: