کد خبر: ۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
علاقه نسبتا ناگهانی عربستان سعودی به ورزش را می‌توان به عنوان یک تاکتیک قدرت نرم برای کمک به منحرف کردن توجهات از نقض مداوم حقوق بشر پادشاهی سعودی و بحران یمن تعبیر کرد؛ هنگامی که یک رژیم فاسد یا استبدادی از ورزش برای تقویت شهرت خود استفاده می‌کند.

علاقه نسبتا ناگهانی عربستان سعودی به ورزش را می‌توان به عنوان یک تاکتیک قدرت نرم برای کمک به منحرف کردن توجهات از نقض مداوم حقوق بشر پادشاهی سعودی و بحران یمن تعبیر کرد؛ هنگامی که یک رژیم فاسد یا استبدادی از ورزش برای تقویت شهرت خود استفاده می‌کند.

به نوشته روزنامه گاردین، ماه گذشته، اسناد ثبت‌ خارجی برای کمپین لابیگری سال ۲۰۱۸ عربستان سعودی در ایالات متحده بصورت آنلاین در دسترس قرار گرفت. این اسناد، استراتژی "ورزش‌شویی" پرتکاپوی پادشاهی سعودی را فاش می‌کند که شامل جلسات و تماس‌های تجاری با کمیسیونرهای فوتبال لیگ برتر آمریکا (MLS)، لیگ برتر بیسبال آمریکا (MLB) و همچنین مقامات انجمن ملی بسکتبال (NBA)، ورلد رسلینگ اینترتیمنت (WWE) و کمیته المپیک لس‌آنجلس می‌شود.

علاقه استراتژیک عربستان سعودی به رویدادهای ورزشی و تفریحی به نوامبر ۲۰۱۶ باز می‌گردد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به اداره کل ورزش پادشاهی سعودی -نهاد دولتی مسئول توسعه ورزش در این پادشاهی- دستور داد یک صندوق توسعه ورزشی ایجاد کند که باعث تقویت ورزش شود. اهداف این صندوق، خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال برای افزایش مشارکت، ترویج رویدادهای جدید ورزشی و افزودن ۴۰ هزار شغل به بازار اقتصادی به عنوان بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ است؛ پیشنهادی برای توسعه که آینده‌ای مدرن و تکنوکرات را برای عربستان سعودی متصور می‌شود و این کشور از وابستگی شدید خود به نفت عاری خواهد شد.

با توجه به اینکه عربستان سعودی از لحاظ تاریخی با رویدادهای ورزشی و تفریحی تحت تأثیر غرب مخالفت کرده است، به نظر می‌رسید که این تحولات اخیر نشان‌دهنده یک تغییر مهم در سیاست‌های فوق‌العاده محافظه‌کار سعودی و دور شدن از محور محدودیت‌های دیرینه جامعه پادشاهی باشد.

از زمانی که تغییر سیاست بن سلمان در سال ۲۰۱۶ تحمیل شد، این پادشاهی میزبان رویداد مسابقات موتورسواری (ROC) بوده است، یک قرارداد طولانی مدت با ورلد رسلینگ اینترتیمنت که شامل چندین نمایش در سال است تضمین کرده است، میزبان مسابقات بوکس با حضور ستارگانی مانند امیرخان بوده، میزبان یک رویداد گلف PGA European Tour شد و حتی حقوق میزبانی از مسابقه دسامبر بین آنتونی جوشوا قهرمان سابق بوکس سنگین‌وزن و اندی رویز جونیور را تضمین کرد که احتمالاً پر درآمدترین برنامه بوکس است.

در حالی که محوریت عربستان سعودی به سمت جامعه لیبرال‌تر، یک تغییر خوشایند برای پادشاهی محافظه‌کار است، سؤالات مهمی را نیز در مورد علاقه نسبتاً ناگهانی دولت سعودی به ورزش به وجود می‌آورد و اینکه آیا می‌توان آن را به عنوان یک تاکتیک قدرت نرم برای کمک به منحرف کردن نقض حقوق بشر کنونی در جریان این پادشاهی و اقدامات ائتلافی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن - جنگی که هزاران غیرنظامی یمن را کشته و ۱۴ میلیون تن را در معرض خطر گرسنگی قرار داده است، تفسیر کرد.

اخیرا هم تکاپوی لابیگری با محوریت ورزش در عربستان سعودی نتیجه نیاز مبرم برای پادشاهی به منظور باز تعریف خودش به دنبال قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست و مخالف سعودی بوده است.

با توجه به اختلافات دیپلماتیک اخیر عربستان، این پادشاهی استراتژی لابیگری خود را دو برابر کرده است که براساس اسناد منتشر شده اخیر شامل جلسات و تماس‌های تجاری با همه کمیسرها و ارگان‌های ورزشی برجسته در ایالات متحده است.

اداره کل رشته‌های ورزشی عربستان سعودی خدمات گروه چرچیل ریپلی، یک شرکت مشاوره بین‌المللی "متخصص در زمینه رشد" را ثبت کرده است که دارای "دسترسی بی‌نظیر به هالیوود، سیلیکون ولی و خاورمیانه" است. این شرکت مستقر در لس‌آنجلس با همکاری با شاهدخت سعودی ریما بنت بندر آل سعود، دختر شاهزاده بندر سفیر پیشین در ایالات متحده و اولین رئیس فدراسیون سعودی برای ورزش‌های جمعی، به منظور ایجاد جلساتی در ایالات متحده با شرکت‌ها و مدیران مختلف برای گفتگو در مورد توسعه بخش سرگرمی در حال رشد سعودی کمک خواهد کرد.

وظایف و مسئولیت‌های این گروه، مطابق اسناد ثبت خارجی، همچنین شامل مذاکره در مورد شرایط بازار مطلوب برای "طرح‌های تأمین شده توسط اداره کل ورزش" سعودی ، یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و آماده‌سازی شاهدخت ریما برای جلسات سطح بالا است. با قرار دادن پرنسس ریما در راس این کمپین لابی و رسانه‌ای، دولت سعودی در تلاش است تا منتقدان را که از عدم ارزش‌های مترقی یا محدودیت‌های سلطنت برای زنان گلایه دارند، خلع سلاح کند. خدمات این شرکت که بدون یک قرارداد رسمی انجام می‌شود، ماهانه برای دولت سعودی ۲۲ هزار دلار هزینه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: