کد خبر: ۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس دنبال این است تا پارلمان را به حاشیه رانده و از تصمیم‌گیری در این مسئله مهم دور نگه دارد. شبکه بی‌بی‌سی دیروز گزارش داد که دولت لندن از ملکه انگلیس درخواست کرده تا جلسات پارلمان را تا ۱۴ اکتبر تعطیل کند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در شرایطی که نمایندگان پارلمان انگلیس سعی دارند مانع خروج بدون قید و شرط از اتحادیه اروپا شوند، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس دنبال این است تا پارلمان را به حاشیه رانده و از تصمیم‌گیری در این مسئله مهم دور نگه دارد. شبکه بی‌بی‌سی دیروز گزارش داد که دولت لندن از ملکه انگلیس درخواست کرده تا جلسات پارلمان را تا ۱۴ اکتبر تعطیل کند. نشست شورای ویژه ملکه که ریاست آن را ملکه الیزابت دوم در دست دارد دیروز در کاخ بالمورال، اقامتگاه تابستانی ملکه تشکیل شد و با درخواست جانسون موافقت کرد. از آنجا که سلطنت بریتانیا نهادی تشریفاتی است و ملکه از دخالت در امور سیاسی خودداری می‌ورزد و مسئولیت اقداماتی که به نام او صورت می‌گیرد برعهده دولت است، در صورت درخواست نخست‌وزیر برای تمدید تعطیلات تابستانی از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که ملکه با درخواست نخست‌وزیر موافقت کند. براساس بیانیه سلطنتی که دیروز عصر صادر شد، پارلمان در روزی زودتر از دوشنبه ۹ سپتامبر و دیرتر از پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر تعطیل می‌شود و این تعطیلی تا ۱۴ اکتبر ادامه خواهد یافت. روزنامه آبزرور اخیراً گزارش داد، نخست‌وزیر انگلیس، از جئوفری کاکس، وزیر دادگستری این کشور پرسیده است که آیا می‌تواند پارلمان را از ۹سپتامبر به مدت پنج هفته تعطیل کند تا نگذارد قانونگذاران مانع از اجرای برگزیت بدون توافق شوند.
هشدار درباره سقوط دولت
قصد جانسون این است که با تعلیق فعالیت پارلمان مانع از اقدام نمایندگان علیه اجرای برگزیت بدون توافق شود. این اقدام، راه را برای خروج بدون توافق از برگزیت باز خواهد گذاشت چرا که در این صورت نمایندگان پارلمان انگلیس زمان کافی برای تصویب هرگونه مصوبه، که دولت را از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بازمی‌دارد، نخواهند داشت. هرچند اکثریت نمایندگان انگلیس خواهان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند، اما با خروج بدون توافق که جانسون به دنبال تحقق آن است، مخالف هستند. جانسون از دوره کمپین انتخابات نخست‌وزیری اعلام کرده بود دولتی که تشکیل دهد، بریتانیا را با توافق یا بدون توافق با بروکسل، از اتحادیه اروپا خارج می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مجمع نمایندگان حزب محافظه‌کار انگلیس این اقدام را اقدامی عصبانی‌کننده خوانده و تأکید کرده است که این می‌تواند به رأی عدم اعتماد دولت به بوریس جانسون و سقوط دولت منجر شود. حزب کارگر انگلیس و نمایندگان خواهان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا در واکنش به احتمال تعطیلی پارلمان گفتند: «چنین اقدامی مقابله با دموکراسی و بی‌مسئولیتی کامل است و این کشور را به کام فاجعه برگزیت بدون توافق خواهد کشاند». به گزارش رویترز، آنجلا رینر، نماینده حزب کارگر روز چهار شنبه درباره تلاش‌های جانسون برای تعطیلی پارلمان در توئیتر خود نوشت: «این نمونه بارز تعدی آشکار به حقوق اساسی است؛ چارلز اول (پادشاه سابق بریتانیا) مرتباً به این اقدام دست می‌زد که باعث هرج و مرج و آشوب شد و حالا یک نخست‌وزیر که در جریان انتخابات هم به این سمت نرسیده برای اهداف سیاسی به کار مشابهی دست زده است. این پس گرفتن دموکراسی نیست، نابودی دموکراسی است». این درحالی است که تصمیم چارلز اول در اواسط قرن شانزدهم، برای تعطیل کردن اجباری پارلمان به جنگ داخلی، سقوط سلطنت، اعدام پادشاه و حکومت ۱۰‌ساله دیکتاتوری مسیحیان پیوریتن منجر شد.
هفته آینده تعطیلات تابستانی پارلمان انگلیس به پایان خواهد رسید و نمایندگان انگلیس خود را برای مبارزه با جانسون که اعلام کرده انگلیس را در پایان اکتبر چه با توافق و چه بی توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد، آماده می‌کنند. ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس سه بار توافق با اتحادیه اروپا را به پارلمان ارائه کرد، اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او چند ماه پیش با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد. جانسون که در پی ناکامی ترزا می‌برای تحقق برگزیت سکان دولت را برعهده گرفت اصرار دارد که به هرقیمتی انگلیس را ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. تحلیلگران بر این باورند در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد و اگر جانسون برای تعلیق پارلمان اصرار کند، دولت او مشروعیت خود را از دست داده و سقوط خواهد کرد.
تلاش‌های احزاب علیه جانسون
تلاش‌های جانسون برای تعطیلی پارلمان درحالی است که احزاب مخالف دولت انگلیس اعلام کردند تلاش خواهند کرد قانونی را به تصویب برسانند که طی آن بوریس جانسون مجبور شود خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به تعویق انداخته تا از احتمال ایجاد هرج و مرج به دلیل عدم دستیابی به توافق تا پایان اکتبر جلوگیری شود. به گزارش روزنامه گاردین، حزب سبز‌های انگلیس هم در بیانیه‌ای نخست‌وزیر را به زیر پا گذاشتن دموکراسی متهم کرده و خواستار موضع‌گیری ملکه در این مورد شده است. این حزب گفته است: «ملکه بریتانیا به عنوان پادشاه مشروطه از موضع‌گیری سیاسی خودداری می‌کند در صورتی که صدور فرمان تمدید تعطیلات مجلس به معنی همسویی با یک موضع‌گیری مشخص سیاسی است که در جریان مبارزات انتخاباتی مطرح نشده و در نتیجه، نمی‌توان آن را منعکس‌کننده اراده رأی دهندگان توصیف کرد». درحالی که تنها دو ماه تا پایان مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا باقی مانده است، این اتحادیه هنوز برای انجام مذاکرات مجدد با انگلیس برای رسیدن به توافقی درباره برگزیت موافقت نکرده است و مقامات اروپایی گفته‌اند که توافقی که سال گذشته بین لندن و اتحادیه اروپا انجام شد، قابل‌مذاکره مجدد نیست. جانسون که روابط نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دارد درباره خروج بدون قید و شرط از اتحادیه اروپا، تحت تأثیر سخنان ترامپ قرار گرفته است. ترامپ چندی پیش در سخنانی گفته بود که اگر به جای نخست‌وزیر انگلیس بود هزینه خروج از اتحادیه اروپا را که بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار است، پرداخت نمی‌کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: