کد خبر: ۱۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
خبرهای دوشنبه شب رئیس مجلس درباره خدمت سربازی و اشاره قالیباف به دستور رهبر معظم انقلاب برای بازنگری در فرایند فعلی سربازی، امیدها به محقق شدن این هدف را بیشتر کرد تا دیگر، دوران سربازی برای بسیاری از جوانان، اتلاف وقت و هدررفت عمر تلقی نشود.



گروه اجتماعی - خبرهای دوشنبه شب رئیس مجلس درباره خدمت سربازی و اشاره قالیباف به دستور رهبر معظم انقلاب برای بازنگری در فرایند فعلی سربازی، امیدها به محقق شدن این هدف را بیشتر کرد تا دیگر، دوران سربازی برای بسیاری از جوانان، اتلاف وقت و هدررفت عمر تلقی نشود.
3 میلیون مشمول غایب
بازنگری در فرایند سربازی و منطقی شدن آن با شرایط روز جامعه، نه تنها انگیزه خدمت را برای تازه سربازها بیشتر می کند، بلکه می تواند مشکلات چند میلیون سرباز غایب را  هم حل کند که اکثرا با همان تصور «اتلاف وقت بودن دوره  سربازی»، ترجیح داده اند غایب بمانند. درباره تعداد این گروه از مشمولان، می شود به گفت وگوی مهرماه سردار «تقی مهری» با مهر استناد کرد: «از کل مشمولان سربازی در کشور تنها ۱۴ درصد افرادی به سربازی نیامده‌اند که حدود 3 میلیون نفر هستند، البته شاید همه این ها غایب نباشند، ممکن است کسی کارت پایان خدمت قدیمی دارد و هنوز برای دریافت کارت هوشمند اقدام نکرده باشد و فقط زمانی که مراجعه کنند برای ما مشخص می‌شود».
جمع بندی مسئولان کشور

 بازنگری در سربازی

در 2-3 سال گذشته صحبت های متعددی درباره اصلاح قانون سربازی مطرح شده، اما این بار رئیس مجلس از آن سخن گفته است. قالیباف که برای ارائه گزارش روند بررسی و تصویب لایحه بودجه 1402 در برنامه زنده تلویزیونی حضور یافته بود، صحبت را به افزایش حقوق سربازان در بودجه کشاند و همین اشاره، کافی بود تا قصه پرغصه سربازی بازگو شود که البته روایت قالیباف، پایان خوش و امیدبخشی داشت. او ابتدا به افزایش حقوق سربازان اشاره کرد و گفت: «دو سال قبل حقوق سربازان که بخشی از آن ها متأهل هم بودند، تنها 400 هزار تومان بود، اما امروز به 7 و بالای 7 میلیون تومان (در مناطق عملیاتی) رسیده و بر اساس گزارش‌هایی که از نیروهای مسلح دارم بسیاری از افرادی که به دلیل مشکلات خانوادگی و مشکلات تأمین زندگی به سربازی نیامده بودند، این افزایش حقوق باعث شد به سربازی بیایند، زیرا احساس کردند با این کار، هم دوره خدمت سربازی را انجام می‌دهند و هم زندگی خود را اداره می‌کنند.» اما صحبت مهم تر قالیباف درباره هم نظر بودن مسئولان عالی رتبه کشور برای بازنگری در مجلس بود: «امروز با پیگیری که در مجلس با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت و در محضر حضرت آقا صحبت شد، همه به این جمع‌بندی رسیدیم که اصل موضوع سربازی نیاز به یک بازنگری و طرح جدید برای بهینه کردن بحث سربازی دارد که ان‌شاء ا... این موضوع را با هماهنگی ستاد کل، پس از دستوری که حضرت آقا صادر کرده‌اند در حال بررسی هستیم که بتوانیم درباره شیوه سربازی تجدیدنظر کنیم». او البته درباره زمان بازنگری در موضوع سربازی گفت: نمی‌توان زمان آن را مشخص کرد، اما این موضوع در دستور کار است، چرا که چندین دهه است با روال فعلی کار را دنبال کرده ایم و نیاز به تجدیدنظر دارد».
سربازی نخبه ها و اعطای کارت
مهارت آموزی
قالیباف در ادامه گفت: زمانی جوان‌ها احساس می‌کردند وقتی به سربازی می‌روند یک نوع بیگاری برای آن هاست، اما هم اکنون افرادی که تحصیلات بالایی دارند یا نیروی نخبه هستند دقیقاً در راستای تخصص خود به کارگیری می‌شوند، این اقدام مدت‌هاست که در نیروهای مسلح انجام می‌شود.وی ادامه داد: نکته دیگری که به آن توجه شده این است که ستاد کل برنامه‌ای دارد که همه جوان‌هایی که به سربازی می‌روند حتماً در پایان خدمت خود در یک حرفه خاص مهارت پیدا کرده باشند و کارت حرفه‌ای را دریافت کنند که امسال در بودجه ما این کار را انجام دادیم و رقم قابل توجهی حدود چند هزار میلیارد تومان در تبصره 18 برای این موضوع گذاشتیم تا سربازانی که خدمت شان به پایان می‌رسد و حرفه ای  دارند به آن ها وام اشتغال بدهیم که بتوانند خودشان سرمایه‌گذاری کنند و شغلی داشته باشند.
تجدید نظر در مدت سربازی
 و شیوه جذب نخبگان
پیش از صحبت های قالیباف و در هفته های اخیر، برخی دیگر از مسئولان نیز به موضوع بازنگری در سربازی و  تغییر ساز و کار آن اشاره کرده بودند؛ از جمله سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هفته گذشته اعلام کرده «در حال بررسی هستیم در صورتی که بتوانیم، در سال آینده قدری از طول خدمت سربازی را هم کاهش دهیم». او همچنین تصریح کرده: «سربازی و فراهم کردن زمینه شرکت‌های دانش بنیان برای همکاری با نخبگان از دیگر قالب‌هایی است که نیروهای مسلح برای استفاده از جوانان در اختیار دارد، در قالب طرح نخبگان وظیفه نیز حدود ۲۳ هزار نفر از نخبگان کشوری در مسیر همکاری قرار گرفتند.» در بهمن ماه نیز دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفته بود: «هم اکنون این شرایط فراهم است که جوانان و نخبگان توانمند با استفاده از طرح‌های علمی و پژوهشی بتوانند دوران خدمت را در شرکت های دانش بنیان بگذرانند اما به زودی تغییرات در ساز و کار شناسایی نخبگان برای خدمت سربازی ایجاد خواهد شد». قائم مقام بنیاد ملی نخبگان هم در اسفند ماه امسال اعلام کرد: «برای حل دغدغه سربازی نخبگان، با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، طرح پژوهشی برای جایگزینی خدمت سربازی در دستگاه های مختلف تعریف
 می شود.»

   طرح های قبلی اصلاح سربازی به دنبال چه بودند؟
قانون سربازی در کشور تاریخچه ای طولانی دارد و سال‌هاست که اصلاح قوانین آن مورد بحث‌های زیادی قرار گرفته است. اما طی دوسال اخیر تعدادی از نمایندگان به طور جدی اصلاح قانون سربازی را دنبال کردند که مهم ترین حرف آن، اختیاری کردن آن البته با شرط و شروط است. ابوترابی نماینده مجلس و طراح یکی از این پیشنهادها این طور گفته است: از زمان رضاخان قانون سربازی ۲ساله اجباری برقرار است در حالی که قانون باید بر اساس نیاز روز جامعه تغییر کند و در شرایط فعلی به واقع با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته‌ایم.این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان سربازی است و این مسئله خود ضرورت تغییر در قانون سربازی را بیشتر می‌کند.اکنون با قانون فعلی سه میلیون غایب و سرباز فراری داریم و جوانان را مجرم کرده‌ایم؛ در جامعه‌ای که قانون منطبق بر واقعیت نباشد شهروندان مجرم تلقی می‌شوند، به همین دلیل قانون سربازی فعلی نیازمند تغییر بنیادی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: