کد خبر: ۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«سرمایه‌گذاری کنید و در کمترین زمان بیشترین سود را بگیرید.» حتما شما هم با خواندن چنین پیشنهادی بیشترین وسوسه به سراغ‌تان می‌آید تا ببینید ماجرا از چه قرار است.

«سرمایه‌گذاری کنید و در کمترین زمان بیشترین سود را بگیرید.» حتما شما هم با خواندن چنین پیشنهادی بیشترین وسوسه به سراغ‌تان می‌آید تا ببینید ماجرا از چه قرار است.

روزنامه شهروند با این مقدمه نوشت: «داستان این است که این روزها سایت‌هایی هستند که قارچ‌گونه در فضای مجازی و اینترنت ظهور پیدا می‌کنند و با وسوسه‌هایی مثل سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و دریافت سودهای کلان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

همین چندوقت پیش بود که پلیس اصفهان اعلام کرد در پی شکایت ۱۴۰نفر از شهروندان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان مبنی بر این‌ که فردی با وعده پرداخت سود کلان اقدام به جذب سرمایه‌های آنان کرده و متواری شده است، موضوع تعقیب و دستگیری این کلاهبردار در دستور کار ماموران فرماندهی انتظامی قرار گرفت. در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد متهم پرونده با بیان این‌ که قصد تأسیس شرکت بزرگ تولید مواد غذایی را دارد و به کسانی که در این پروژه مشارکت کنند، سود ۴۰‌درصد خواهد داد، اقدام به جذب سرمایه‌های مردم کرده است. این متهم از سرمایه‌گذاران مبلغی در حدود ١٣‌ میلیا رد تومان گرفته و برای رد گم‌کنی چندماه هم به سرمایه‌گذاران سود کلانی پرداخت کرده و فعالیت رستوران خود را هم گسترش داده بود. همین موضوع باعث شد ماجرای آنهایی که از او سودهای کلان گرفته بودند، افراد دیگری را هم وارد این سرمایه‌گذاری کند و هر روز تعداد بیشتری فریب خورده و سرمایه خود را دراختیار او گذاشتند. این کلاهبردار بعد از مدت کوتاهی رستوران و دفتر کار خود را تعطیل کرد و متواری شد، که این عامل سرگردانی و تجمع مکرر سپرده‌گذاران در مقابل دفتر کار و رستوران متهم را به همراه داشت تا بالاخره دستگیر شد.

با وجود تذکرات جدی مسئولان نیروی انتظامی برای این‌ که مردم با تبلیغات وسوسه‌انگیز به‌انگیزه دریافت سودهای کلان سرمایه‌های خود را در اختیار موسساتی که بدون داشتن مجوز از مراجع قانونی فعالیت می‌کنند، قرار ندهند اما چنین اتفاقاتی بارها و بارها تکرار شده و منتج به ازدست‌رفتن سرمایه افرادی شده که فریب دریافت سودهای کلان را خورده‌اند.

حتی اگر سود گزاف گرفتید باز هم اعتماد نکنید

کیوان نقره‌کار، کارشناس کسب‌وکارهای اینترنتی درباره موسسات غیر مجاز و سودهای کلان و خارج از عرفی که وعده پرداخت آنها را می‌دهند، به «شهروند» می‌گوید: «فعالیت این نوع سایت‌ها به‌واسطه گسترش‌یافتن استفاده از فضای مجازی و تبلیغاتی بیشتر از قبل شده است. در ابتدا شاید این‌ طور به نظر برسد که مبالغ دریافتی این موسسه‌ها از افراد به بهانه سرمایه‌گذاری اندک باشد اما وقتی که افراد زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این موسسه‌ها و سایت‌ها می‌کنند، مبلغ نجومی می‌شود. مردم برای این‌ که در اوضاع اقتصادی نامناسب فعلی بتوانند درآمدی جانبی داشته باشند، سعی می‌کنند از راه‌های ساده و بی‌دردسر به این درآمدها دست پیدا کنند. در واقع چرخه اقتصادی نامناسبی که این روزها وجود دارد هم دلیل مهمی برای اعتماد مردم به این سایت‌ها می‌شود. از طرف دیگر وجود شبکه‌های اجتماعی هم باعث شده که چنین سایت‌هایی بیشتر از قبل بین مردم رسوخ پیدا کنند و با روش‌هایی مثل دادن سودهای کلان اعتماد آنها را جلب کنند. از طرف دیگر عدم نظارت و ساماندهی این سایت‌ها باعث شده این افراد جرأت بیشتری برای سوءاستفاده و تخلف داشته باشند. وقتی موضوعی رها شود و از طرف مقام‌های مسئول و تصمیم‌گیرنده رصد نشود، نتیجه آن چندان خوشایند نخواهد بود که این اتفاق دقیقا بین موسسه‌ها و سایت‌های غیر مجازی که با وعده پرداخت سودهای کلان افراد را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کنند، رخ داده است. آنها با استفاده از ظرفیت مجازی و سوءاستفاده از عدم نظارت به‌سادگی فرصت جولان‌دادن پیدا کرده و فضای مجازی هم بهترین جا برای عرض‌ اندام و تخلف چنین افرادی است.»

نقره‌کار با بیان این‌ که موسساتی هم هستند که در این راستا فعالیت مفید و سالم دارند، ادامه می‌دهد: «در بین سایت‌ها و موسساتی که دست به این کلاهبرداری‌ها می‌زنند، سایت‌هایی هم هستند که فعالیت سالم و درستی دارند و می‌توان به آنها اعتماد کرد اما فعالیت آنها هم در میان متخلفان تحت‌الشعاع قرار گرفته است و مردم به آنها اعتماد نمی‌کنند.»

نقره‌کار در پاسخ به این‌ که روند سایت‌های کلاهبردار در این زمینه به چه شکل است، می‌گوید: «اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید موسساتی که کارشان کلاهبرداری است، فقط در فضای مجازی حضور دارند و معمولا هزینه برای ایجاد موقعیت‌های فیزیکی نمی‌کنند. کار آنها فقط به یک سایت یا کانال در فضای مجازی محدود می‌شود و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. آنها حتی به افراد حساب شخصی هم می‌دهند تا بتوانند اعتبار و امتیاز خود را مشاهده کنند و حتی چندماه هم ممکن است سودهای ٦٠ و ٧٠‌درصد هم به مشتریان خود بدهند تا اعتماد آنها را جلب کنند و وقتی که آوازه سوددادن نجومی‌شان همه جا پیچید و تبلیغات دهان‌به‌دهان تعداد مشتریان‌شان را افزایش داد، بند و بساط خود را جمع کرده و متواری می‌شوند. ببینید ماجرا کاملا ساده است. این افراد وقتی اعتماد دیگران را جلب می‌کنند و مثلا به مدت ٦ماه به مشتریان خود سودهای غیر متعارف می‌دهند، آنها هم دوست و آشناهای خود را وارد این کلاهبرداری می‌کنند و نتیجه‌اش این می‌شود که طرف کلاهبردار ماجرای سودی میلیاردی به جیب زده و متواری می‌شود.»

نقره‌کار درباره این‌ که چطور می‌توان به موسساتی که در ازای سرمایه‌گذاری سود می‌دهند اعتماد کرد، ادامه می‌دهد: «اول از همه باید تأکید کنم که مردم گول دریافت سودهای ٦٠ و ٧٠‌درصدی را نخورند، چون اصلا متعارف نیست. پس وقتی شنیدید که قرار است چنین سودی به شما تعلق بگیرد، از همان ابتدا به همه چیز شک کنید. نکته دوم این است که برای سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی پیگیر باشید که این موسسه به کجا وابستگی دارد، چون شرکت‌های معتبر وابستگی‌شان کاملا مشخص است. سوم این‌ که حتما مجوز آنها را رویت کرده و از اصل بودن آن مطمئن شوید. اگر می‌بینید که شرکتی که قرار است در آن سرمایه‌گذاری کنید هویت واقعی ندارد و همه‌چیز ختم به یک سایت یا کانال در دنیای مجازی می‌شود، به همه چیز شک کنید، چون شرکت‌های معتبر حتما باید در دنیای واقعی هم فعالیت داشته باشند. ضمن این‌ که موسسه‌های معتبر در ازای سرمایه‌گذاری افراد به آنها تضامین مختلفی می‌دهند. از چک و سفته گرفته تا اعتبار و امتیاز و سهام و حتی بخشی از سند یک ملک یا زمین. با در نظر گرفتن این نکات می‌توان یک سرمایه‌گذاری کاملا مطمئن را داشت و در دام کلاهبرداران نیفتاد.»

به شرکت‌های خارجی اعتماد کنیم؟

سرمایه‌گذاری به هدف کسب سود بالا امری متداول در تمام دنیا است. در کشورهای اروپایی هم چنین کارهایی کاملا معمول است و بسیاری از افراد بخشی از درآمد خود را در شرکت‌های معتبر جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند و در سود آنها خود را سهیم می‌کنند. در واقع به‌دلیل‌ درصد پایین سودهای بانکی افراد تمام سرمایه خود را در بانک پس‌انداز نمی‌کنند. اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری‌ها و جذب سرمایه‌های کلان باعث وسوسه بسیاری از افراد جهت سودجویی و کلاهبرداری اینترنتی شده و کلاهبرداران با نام‌های شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی سرمایه آنها را به تاراج می‌برند. کلاهبرداران مدعی می‌شوند که اگر ۱۰‌میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنید بعد از یک‌ سال بیش از ٥۰‌ میلیون تومان به شما پرداخت خواهد شد، یعنی حدود ٥٠درصد ماهانه و ٦٠٠درصد سالیانه. آنها برای این‌ که افراد را مشتاق به سرمایه‌گذاری بیشتر کنند حتی پیشنهاد می‌دهند افراد دیگری را هم معرفی کنید تا در سود آنها هم شریک شوید و همین باعث می‌شود کلاهبرداری آنها هر روز وسعت بیشتری به خود بگیرد.

بورس، بازارهای تهاتری، کارگزاری سهام آنلاین، سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه و طلا ازجمله پیشنهاداتی هستند که به افراد برای سرمایه‌گذاری می‌شود و جالب اینجاست که به آنها وعده پرداخت سودهای بالای ٥٠‌درصد داده می‌شود که همین موضوع آنها را بیشتر وسوسه می‌کند تا سرمایه خود را در اختیار کلاهبرداران قرار دهند. جالب است بدانید که به تازگی شرکت‌های خارجی هم به دنبال مشتری در کشورهایی مثل ایران که در آنها سود بانکی پایین است، می‌گردند و با روش‌های مختلف مشتریان ایرانی زیادی پیدا می‌کنند. این شرکت‌ها که عملا فعالیت واقعی ندارند، برای جلب اعتماد مشتریان ایرانی مدارکی مبنی بر حمایت و ساپورت شرکت توسط شرکت‌های معتبر و خوشنام در دنیا ارایه می‌کنند و حتی از آنها حساب بانکی در بانک‌های ایرانی طلب می‌کنند. این در حالی است که هیچ‌کدام از به اصطلاح کمپانی‌ها حتی یک ریال نقدی، نه اصل سرمایه و نه سود آن را به افراد پرداخت نمی‌کنند و در واقع پول نقدی در کار نیست و سود و اصل پول را «پوینت» یا «امتیاز» می‌دهند.

آنها از طریق کارگزاران ایرانی خود اقدام به جذب مشتری می‌کنند و تا زمانی که مشتری پیدا کنند به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بعد از این‌ که دیگر هیچ ثبت‌ نامی انجام نشود آنها در شرکت خود را تخته می‌کنند و می‌روند پی کارشان. جالب است بدانید که کارشناسان آی‌تی می‌گویند بیش از ۹٠درصد بازدیدکنندگان سایت‌های کلاهبرداری خارج از کشور ایرانی‌ها هستند و این کلاهبرداران خارجی ادعا می‌کنند فعالیت‌شان را در ایران استارت زده‌اند. به همین دلیل به سرمایه‌گذاران ایرانی توصیه می‌شود قبل از اعتماد به آنها حتما از هویت حقیقی‌شان اطلاع کامل پیدا کرده و حتی از طریق سفارت‌ها پیگیر نحوه فعالیت آنها شوند. حتی اگر هویت شرکت به تأیید رسید این دلیل بر درستی کار آنها نیست، چون این شرکت‌ها بیشتر خودشان را آمریکایی معرفی می‌کنند و این هم به دلیل نبود امکان لازم در ایران جهت شناسایی هویت آنها و همچنین توجیه عدم انتقال دلار (سود سرمایه‌گذاری) به حساب بانک‌های ایرانی است. لازم است این را هم در نظر داشته باشید که حتی اگر شرکت خارجی‌ای که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید واقعا نماینده‌ای از یک شرکت معتبر خارجی است، حتما باید اجازه سرمایه‌گذاری داشته و روش دریافت پول و نحوه پرداخت سود به سرمایه‌گذاران کاملا شفاف و روشن باشد که البته معمولا سرمایه‌گذاران مشتاق چه برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و چه خارجی آن‌قدر وسوسه می‌شوند که هیچ توجهی به توصیه‌های کارشناسان و حتی پلیس نمی‌کنند.»

نام:
ایمیل:
* نظر: