بحث مولد سازی د ارایی های د ولت که قرار است از طریق تشکیل هیات هفت نفرهای برای این منظور صورت گیرد ، جنجالهای زیاد ی به پا کرد ه است، از جنجالهای سیاسی تا مباحث حقوقی که بسیاری از حقوقد انان معتقد ند اختیارات و مصونیتهای قضایی که این هیات برای خود قائل شد ه است

محمد علی محسنیبند پی
نمایند ه مجلس
بحث مولد سازی د ارایی های د ولت که قرار
است از طریق تشکیل هیات هفت نفرهای برای این منظور صورت گیرد ، جنجالهای
زیاد ی به پا کرد ه است، از جنجالهای سیاسی تا مباحث حقوقی که بسیاری از
حقوقد انان معتقد ند اختیارات و مصونیتهای قضایی که این هیات برای خود
قائل شد ه است، فراتر از اختیارات قانونی و به نوعی نقض قانون اساسی است.
حد ود د و د هه است که فروش د اراییهای د ولت د ر د ستور کار قرار گرفته و
د ر قوانین بود جه ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم، د ولت موظف به فروش د اراییهای
مازاد شد به گونهای که د ر بود جه ۱۴۰۱، سقف فروش د اراییها ۲۰ هزار
میلیارد تومان پیشبینی شد . بحث مولد سازی د اراییهای د ولت هم، به
تازگی مطرح شد ه و هر چند واژه مولد سازی موضوع جالبی است و باید به آن
بپرد ازیم، اما د ر این زمینه ایراد ات و ابهاماتی وجود د ارد . د ر واقع
د ر حالی این اقد ام منطقی است که وقتی بخشی از د اراییها فروخته شود ، آن
را صرف هزینههای جاری نکنیم و به سمت تولید برود و عملاً با بهره حاصل
از تولید ، نسبت به رفع مشکلات د ولت و ملت اقد ام کرد . د ر کشور ما
د اراییهای بسیار زیاد ی وجود د ارد و د ستگاههای اجرایی تا
توانستهاند از نظر فیزیکی و د اراییها، فربه شد هاند به گونهای که
اکنون بانکهای د ولتی، بنگاههای اقتصاد ی بزرگ هستند و وزارتخانههای
آموزشوپرورش، کشور، نفت و کار از نظر عرضی و طولی د اراییهای زیاد ی را
جمع کرد ند که امروز شاید فروش آن د ر شرایط فعلی کشور بتواند به
بود جه، کمک زیاد ی کند . برخی نمایند گان به ترکیب هیات عالی مولد سازی
د اراییهای د ولت و مصونیت قضایی اعضای هیات و مجریان تصمیمات آن انتقاد
د ارند که چرا مجلس د ر این موضوع د ور زد ه شد ه و بهعنوان نهاد ی که
د ر راس امور است و تنها نهاد قانونگذاری کشور محسوب میشود ، ناد ید ه
گرفته شد ه است. البته بحث عد محضور د ستگاههای نظارتیی نیز یکی از
ایراد ات وارد ه نمایند گان به این موضوع است. د ر واقع مصونیت قضایی اعضای
هیات و مجریان تصمیمات آن به هیچ وجه منطقی نیست، زیرا این گروه و هیات
تنها گروهی هستند که د ر کشور مصونیت د ارند . البته حتی اگر نمایند گانی
از طرف روسای قوا هم عضو این هیات باشند ، د لیلی بر مصونیت نیست و هیچ
گروهی که د ر کشور خد متی را ارائه میکنند نباید مصونیت د اشته باشند و
به طور حتم باید تحت نظر د ستگاههای نظارتی مجلس، د ولت و قوه قضاییه
بود ه و پاسخگو باشند . مجلس باید بتواند نقش قانونگذاری و نظارت را
د ر موضوع مولد سازی ایفا کند و این اتفاق باید د ر قالب قوانین کشور
گنجاند ه شود .
متاسفانه اختیاراتی به این هیات و گروه د اد ه شد ه که
میتواند کارِ کارشناسی را هم د ور بزند د ر حالی که بهعنوان عضو هیات
علمی د انشگاه معتقد م بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای تمام مشکلات
باید راه حل علمی پید ا کنیم و د ر این رابطه وقتی میتوان نظر کارشناسی
را د ور زد ، یعنی به راه حل علمی اعتقاد ی ند اریم و این اختیار برای این
گروه و هیات منحرفکنند ه است و میتواند شبهاتی را د ر پی د اشته باشد
که نمایند گان د ر این رابطه نگرانی خود را د ر نشست غیرعلنی اخیر مجلس
مطرح کرد ند . مهمتر از همه این موارد چه کسی تضمین میکند که همه این
د اراییهایی که قرار است فروخته شود ، به سمت مولد سازی خواهند رفت؟
اخیراً د انشگاه پیام نور حوزه انتخابیهام، زمینی که یکی از خیرین برای
تجهیز، تکمیل و توسعه د انشگاه اهد ا کرد را فروخت و به اعتراف خود شان آن
را صرف پرد اخت حقوق کرد ند د ر صورتی که این کار غیرقانونی است. البته
اعلام کرد ند که این اتفاق نیفتاد ه و اطلاعات کاذب است اما ما از د یوان
محاسبات خواستیم که جزییات بیشتر این قضیه را بررسی کند . بحث مولد سازی با
مصرف کرد ن و به زخم هزینههای جاری زد ن فرق د ارد و وقتی د ستگاههای
نظارتی نظارت لازم را ند اشته باشند ، چه کسی تضمین خواهد کرد که اینها
به سمت مولد سازی برود و چه کسانی قرار است د اراییهای د ولت را بخرند .
د ر این رابطه خرید اران اصلی هم مشخص نیستند . بنابراین محد ود کرد ن
موضوع به یک جمع چند نفره و د ور زد ن قانون، کار د رست و منطقی نیست.