کد خبر: ۱۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
آمريکا و متحدان اروپايي ‌اش بر سر واکنش به توليد اورانيوم نزديک به درجه تسليحات از سوي ايران اختلاف ‌نظر دارند. خبري که انتشار جزئيات آن از سوي برخي رسانه ها بسيار تعجب برانگيز است و عملا نشان مي دهد که نسبت به سال گذشته بسياري از معادلات تغيير کرده است.



آرمان امروز- سرويس ديپلماسي: آمريکا و متحدان اروپايي ‌اش بر سر واکنش به توليد اورانيوم نزديک به درجه تسليحات از سوي ايران اختلاف ‌نظر دارند. خبري که انتشار جزئيات آن از سوي برخي رسانه ها بسيار تعجب برانگيز است و عملا نشان مي دهد که نسبت به سال گذشته بسياري از معادلات تغيير کرده است.
در اين خصوص وال استريت ژورنال درباره اختلاف‌ آمريکا و تروئيکاي اروپا درباره اقدام عليه ايران نوشته است که آمريکا و متحدان اروپايي ‌اش بر سر واکنش به توليد اورانيوم نزديک به درجه ساخت تسليحات از سوي ايران اختلاف ‌نظر دارند و در حالي که فرانسه، انگليس و آلمان طرفدار يک انتقاد عمومي از تهران هستند، دولت بايدن تمايلي به انجام اين کار ندارد.
طبق اين گزارش، آژانس اتمي اين هفته اعلام کرد که ايران در هفته‌ هاي اخير ذرات اورانيوم غني‌شده تا حدود 84 درصد توليد کرده که کمي با 90 درصد خلوص مورد نياز براي سوخت هسته‌ اي با درجه تسليحاتي فاصله دارد.
به نوشته وال استريت ژورنال، آژانس گفته که مذاکرات با تهران درباره آن چه رخ داده، ادامه دارد و مقامات نزديک به اين نهاد گفته ‌اند که نمي‌ توانند با قطعيت بگويند که آيا توليد ايران تصادفي و يا عمدي بوده است.
اين ديپلمات‌ ها گفتند که انگليس، فرانسه و آلمان مي‌ خواهند در نشست پيش روي شوراي حکام آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي با تصويب قطعنامه رسما ايران را محکوم کنند؛ با اين حال، مقام ‌هاي آمريکايي عليه اين اقدام استدلال مي‌کنند، گرچه تصميم نهايي هنوز گرفته نشده است.
طبق شنيده ها از برخي منابع، واشنگتن مي ‌خواهد ببيند آژانس چه نتيجه‌ اي درباره توليد ادعايي اين مواد مي‌گيرد. طبق اين گزارش، انتظار مي ‌رود رافائل گروسي مديرکل آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي در سفر به تهران تکليف بسياري موارد را مشخص کند.
به گزارش اين رسانه آمريکايي، اين منابع در ادامه گفتند که بعيد است کشورهاي اروپايي بدون حمايت واشنگتن قطعنامه ‌اي را مطرح کنند.
بايد توجه داشت که اگر آژانس به نتيجه روشن درباره اين که آيا ايران قصد توليد اين مواد را داشته يا خير برسد، آمريکا و شرکايش مي‌ توانند خواستار نشست فوق‌ العاده شوراي حکام آژانس در آينده شوند. همچنين طبق اين گزارش، ديپلمات‌ هاي اروپايي و آمريکايي در اشاره به ادعاهاي بي ‌اساس درباره حمايت ايران از روسيه در جنگ و همچنين آن چه سرکوب اعتراضات ضد دولتي در ايران خواندند، گفتند با توجه به اين مسائل، گفت‌ و گوهاي تازه براي احياي توافق هسته‌اي 2015 در حال حاضر در دستورکار نيست.
با اين وجود به نظر مي رسد که آمريکا به شدت به دنبال يک توافق محدود با ايران با شرايط خاص است. به شکلي که ايران سطح غني سازي خود را تا حدودي کاهش دهد و اجازه بازرسي هاي آژانس را صادر کند و در مقابل آمريکا نيز اجازه دهد ايران به صورت محدود فروش نفت داشته باشد و پول آن به صورت دلار وارد کشور شود.
امري که مشخص نيست تا چه ميزان مورد تاييد قرار گيرد اما به صورت مشخص نشان مي دهد که بايدن در اين روزها به مانعي براي فشار بيشتر اروپا عليه ايران بدل شده و ورق نسبت به سال گذشته کاملا برگشته است.
از سوي ديگر نماينده ويژه آمريکا در امور ايران روز جمعه با اشاره به سفر رافائل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران عنوان کرد: بگذاريد ببينيم که آژانس اتمي چه چيزي گزارش مي‌ دهد و سپس زمان براي اتخاذ گام‌هاي مناسب بعدي فرا مي ‌رسد.
رافائل گروسي، مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي در رأس هيأتي بلند پايه از آژانس، بعد از ظهر روز جمعه 12 اسفندماه به تهران سفر کرد.
مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به دعوت محمد اسلامي، معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي ايران به تهران سفر کرد. دعوتي که نشان مي دهد ايران به دنبال حل اختلافات است.
مدير کل آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي در اين سفر دو روزه علاوه بر مذاکره با رييس سازمان انرژي اتمي با ديگر مقامات عالي‌رتبه جمهوري اسلامي ايران نيز ديدار و ملاقات خواهد کرد.
مدير کل آژانس پس از انجام ديدارها و مذاکرات با مقامات جمهوري اسلامي ايران، بعدازظهر روز شنبه 13 اسفندماه، تهران را به مقصد وين ترک خواهد کرد. محمد اسلامي در اين خصوص گفت، در دو ماه گذشته رفت و آمدها با آژانس در سطح کارشناسي و معاونان انجام شد و در دو هفته گذشته هيات‌هايي از آژانس در تهران حضور يافتند و تبادل نظر شد. در اين تبادل نظرها و رايزني‌ها مواردي از جمله عدم انطباق بيانيه طراحي چيدمان سانتريفيوژها يا مساله يک ذره، به خوبي مرور شد و بحث و کارشناسي و نهايي شده است و مشخص شده که انحراف خاصي وجود ندارد.
هم‌چنين درباره موارد پادماني بايد براي روشنگري پاسخ‌هايي که داديم، مذاکره انجام مي‌ شد. برخي القا مي کنند که پاسخ داده نشده است اين درست نيست. پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارسال شده بود و بايد با حوصله آنها را مرور مي کرديم و اين امر هم تداوم دارد و گفت‌گو شده است و در همين راستا در سفر آقاي آپارو معاون پادماني مديرکل آژانس و مذاکراتي که انجام شد دعوت رسمي از آقاي گروسي صورت گرفت.
رييس سازمان انرژي اتمي درباره بخشي از گزارش برجامي آژانس که در آن به موضوع غني‌ سازي بالاي 83 درصدي در ايران اشاره کرده است گفت که بازرسان مشاهده کردند حجم مواد توليد در پايان کار، از 60 درصد تجاوز نکرده است و خط توليد ما همان توليد اورانيوم با غناي 60 درصدي است و ما همان هدف را هم دنبال مي کنيم بنا براين، آن موضوع با همين تعريف کنار گذاشته مي‌شود.
دقيقا همين رويه است که سبب مي شود آمريکا مسير توافق محدود را در پيش گيرد و بار ديگر در سياست خود در قبال ايران، اروپا را دور بزند.
دور زدني که باعث شده تا اروپا بار ديگر به شکاف سياست هاي خود حتي با دموکرات ها پي ببرد و شايد همين امر است که سبب شده تا اروپا تحريم هاي زيادي عليه مقامات جمهوري اسلامي وضع کند.
مرتضي مکي، تحليلگر مسائل بين الملل در اين خصوص مي گويد: آن چه اولويت اصلي آمريکاست، تنش زدايي از خاورميانه است زيرا مي خواهد به ساير دغدغه هاي خود رسيدگي کند و مشخصا به همين علت است که با فشارهاي بيشتر بر ايران مخالفت مي کند زيرا مي دانند که فشار بيشتر بر ايران سبب مي شود تا واکنش هايي متوجه آن ها شود و اين به نفع هيچ يک از طرفين نيست.
نام:
ایمیل:
* نظر: