کد خبر: ۱۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
يک رسانه عربي اعلام کرد که يک هيات ايراني به رياست وزير خارجه ايران به ژنو رفت. پايگاه خبري العربي الجديد اعلام کرد که حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران يکشنبه در راس هياتي راهي ژنو شد و در کنفرانس هاي بين المللي شرکت خواهد کرد.



آرمان امروز- رضا پورحسين: يک رسانه عربي اعلام کرد که يک هيات ايراني به رياست وزير خارجه ايران به ژنو رفت. پايگاه خبري العربي الجديد اعلام کرد که حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران يکشنبه در راس هياتي راهي ژنو شد و در کنفرانس هاي بين المللي شرکت خواهد کرد.
اين رسانه اعلام کرد که هيات ايراني در حاشيه اين سفر با مقامات اروپايي ديدار خواهد کرد و در خصوص توافق هسته اي رايزني مي کند.
اما اين تمام ماجرا نيست و به نظر مي رسد دراين ميان نيز پالس هاي قابل تاملي از سوي مقامات آمريکا صادر شده است تا روند مذاکرات هموار شود.
بر همين اساس، ويليام برنز، رئيس سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا در گفت ‌و گو با شبکه سي‌بي‌اس نيوز، گفت که از نظر او ايران قصد توليد سلاح هسته اي را ندارد.

وي خاطرنشان کرد: ما بر اين باوريم که جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر تصميمي براي بازگشت به برنامه هسته‌اي تسليحاتي ندارد، برنامه ‌اي که ما معتقديم در سال 2003 متوقف شده است.

مقامات آمريکا و غرب پيش از اين بارها ادعاهايي را عليه ماهيت برنامه هسته‌ اي ايران مطرح کرده‌ اند، در حالي‌ که اين ادعاهاي واهي آنها هرگز به اثبات نرسيد و آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي نيز هيچ ‌گاه شواهدي دال بر وجود انحراف در فعاليت ‌هاي هسته ‌اي کشورمان به دست نياورد.
مقامات ايران نيز به‌ طور مکرر اين ادعاها را رد کرده و تاکيد دارند که سلاح هسته‌ اي هيچ جايي در دکترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران ندارد.
اين مقام آمريکايي همچنين گفت: اما موضوع اين است که برنامه هسته‌اي ايران در دو بخش، يعني غني‌سازي اورانيوم پيشرفت بسيار زيادي داشته است و اگر آنها تصميم به غني ‌سازي 90 درصدي بگيرند تنها چند هفته زمان نياز خواهند داشت.
وي افزود: ‌علاوه‌ بر اين، در زمينه سيستم‌ هاي موشکي و توانايي حمل کلاهک هسته‌ اي در صورتي که به آن دست پيدا کنند، ايران پيشرفت قابل توجهي داشته است. با اين حال، ما شواهدي در اختيار نداريم که نشان دهد ايران تصميم براي برنامه هسته‌ اي تسليحاتي داشته باشد.
از سوي ديگر حسين اميرعبداللهيان در توييتي نوشت: ادعاها در مورد پهپادهاي ايراني به کارگرفته شده در اوکراين نادرست است.
قرار بود دومين ديدار هيات هاي سياسي و نظامي ايران و اوکراين برگزار شود اما برخي طرف‌ هاي غربي فقط ادعا مي کنند و هيچ سندي را ارائه نمي دهند. غرب بايد دست از اين بازي بي ثمر بردارد. ايران حامي صلح و مخالف جنگ است.
اين سفر و دو اظهارنظر مقامات ايراني و آمريکايي به گفته تحليلگران گواهي بر اين است که در پشت پرده اتفاقاتي در حال رقم خوردن است و مشخصا وزير خارجه ايران با اولويت حل مسائل هسته اي به اروپا مي‌رود.
مسائلي که مشخصا با نرمش طرفين قابل حل خواهد بود و هر روز که بگذرد ديگر حل و فصل مسائل به کار نخواهد آمد و زمان نيز مولفه موثر ديگر در اين عرصه است.
نام:
ایمیل:
* نظر: