نسخه چاپی
گروه
صنعت و تجارت: موضوع ارتقاء سطح کیفی خودروهای داخلی یکی از وعدههای بود
که وزیر صمت بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در مجلس و در زمان اخذ رای
اعتماد به مردم داد. به گزارش تجارت، حالا با گذشت نزدیک به دو سال از عمر
این دولت همچنان نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی زیاد است و حوادث
جادهای هم این موضوع را تایید میکند. این موضوع حتی مورد انتقاد
نمایندگان و دیگر مقامات کشور هم در این مدت قرار گرفته است. با این وجود
برخی معتقدند که وزارت صمت نتوانسته راهبرد مشخصی را برای بهبود کیفی
خودروها را در دستور کار قرار دهد. به عنوان نمونه در ماههای اخیر چند
حادثه مرگبار در جادههای کشور رخ داده که دهها کشته و مصدوم بر جا گذاشته
است. از واژگونی مینیبوس دانشآموزان کرمانشاهی با دو کشته گرفته تا فوت
۱۰ نفر از کارکنان صنعت نفت در تصادف زنجیرهای جاده اهواز-خرمشهر و
نهایتا، تصادف زنجیرهای در محور بهبهان-رامهرمز که ۵ نفر را به کام مرگ
کشاند. به جز اینها، سوانح زیاد دیگری نیز در جادههای اصلی و فرعی کشور طی
نیمه دوم سال رخ داده که برخی از آنها نیز منجر به مرگ شهروندان شده و
برای دهها نفر نیز مصدومیت به بار آورده است.
این حوادث که به کررات در
یکی دو سال گذشته رخ داده بار دیگر پای وزیر صمت را روز گذشته به مجلس
کشاند. سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به سوال
حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا پاسخ داد، این نماینده از وزیر پرسید که «
برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر ۵۹ خودرو در
شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است، در این
رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا ارادهای برای برخورد
با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟» وی توضیح داد: در
ابتدا لازم است این خبر خوب را بگویم که از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ تعداد
کشتهها در تصادفات به یک چهارم رسیده است طبق آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۹
در هر ۱۰۰ تصادف، ۴.۴ فوتی و این عدد در سال ۱۴۰۰ یه یک رسیده است. البته
که یک نفر کشته و فوتی تصادفات هم زیاد است. وی ادامه داد: با وجود اینکه
۷۰ درصد از وسائل نقلیه افزایش پیدا کرده است اما شاهد کاهش تعداد فوتیهای
تصادفات هستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تصادفات عوامل
مختلفی دارد، گفت: علت ۴۹ درصد از تصادفات عامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵
درصد خودرو است؛ در طول ۱۰ سال گذشته کارهایی از جمله ترمز ضد قفل یا ای بی
اس انجام شده است. زمانی که در ستاد تبصره ۱۳ بودم خودم پیگیر تصویب الزام
ترمز ضد قفل بودم که این از سال ۱۳۹۰ اجباری شد و از سال ۱۳۹۳ هم کیسه هوا
اجباری شده و به تدریج در طول ۱۰ سال اقداماتی صورت گرفت. فاطمی امین با
بیان اینکه به سمت کاهش کشتههای ناشی از تصادفات حرکت میکنیم، به موضوع
تصادف جاده بهبهان - رامهرمز اشاره و اظهار کرد: در دیماه سال گذشته مه
غلیظی در جاده بهبهان – رامهرمز به صورت ناگهانی ایجاد شد و ۵۸ خودرو تصادف
کردند اولین خودرو کامیونی بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد و کیسه
هوای آن خودروی خارجی باز نشد. در این حادثه ناگوار از ۵۸ خودرو، ۳۸ خودرو
سواری بوده است که فقط ۱۰ تا از آنها فقط کیسه هوا داشتند. وی یادآور شد:
بلافاصله بعد از این تصادف به همراه آقای مظلومی نماینده بهبهان سفری به آن
منطقه داشته و از آن توقفگاه خودروهای تصادفی بازدیدی کردیم در حضور
دادستان تاکید کردم که هیچ خودرویی خارج نشود و وضعیت ایمنی و کیسه هوای
خودروها بررسی شود. گزارش تهیه شد و در کمیسیون ایمنی راههای وزارت راه
مورد رسیدگی قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در همان زمان
سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی مکاتبهای داشته و هشت موضوع را مطرح
کردم یک محور آن مربوط به ایمنی بود که آن موارد را اجرایی کردیم. فاطمی
امین توضیح داد: ما در یک سال گذشته در ۶ محور متمرکز بر بهبود کیفیت و
ایمنی اقداماتی را انجام دادیم اولین محور اصلاح بنسازها و پلتفرمها
است. ما خودروهایی با پلتفرمهای قدیمی داریم که بهروز نیستند و ایمنی
لازم را ندارند. باید حرکت جدی برای تغییر پلتفرم صورت گیرد که این کار
انجام شده است. اقدام دیگر الزامی کردن استانداردهای ایمنی است که با
همکاری با سازمان ملی استاندارد اتفاقات خوبی را رقم زدیم که از جمله آن
محافظت از عابر پیاده است. وی ادامه داد: ایجاد مراکز آزمون در کشور کاری
است که باید انجام شود متاسفانه زیرساخت کافی برای مراکز آزمون نداریم و
باید خودروها برای آزمون به کشورهای دیگر روند در نتیجه تا یک سال این
پروسه طول میکشد. بحث بعدی شبیهسازیهای تصادف، کنترل کیفیت در حین تولید
و همچنین استفاده از فناوری نوین در اتصالپذیری است که میتواند پیشگیری
قبل از تصادف کند. وزیر صمت با اشاره مجدد به تصادف در جاده بهبهان گفت:
این اتفاق در دی ماه سال گذشته رخ داد که نتیجه عملکرد تولیدات ۱۰ سال قبل
بود لذا ما در اولین اقدام برای پیشگیری به سمت اصلاح بن سازهها و
پلتفرمها در صنعت خودروسازی حرکت کردیم. در خودروهای تولید جدید مثل ساینا
و تارا ۴۵ درصد فولاد آنها از استحکام بالا برخوردار است اما در بن
سازههای خودروهای قدیمی مانند تیبا تولید از ۱۰ درصد فولاد با استحکام
برخوردار بود که تولید آن امسال متوقف شده است. این یعنی هر اندازه روی
تیبا و خودروهای قدیمی کار کنیم ایمنی بدست نمی اید.
نماینده دورود و
ازنا مشروط بر انجام اصلاحات و اقدامات لازم در حوزه کیفیت خودرو و ارائه
گزارشی در این خصوص طی ۶ ماه آتی از سوی رضا فاطمی امین به کمیسیون صنایع و
معادن، از پاسخهای وزیر صمت به پرسش خود قانع شد.
حسین گودرزی
نماینده مجلس هم پیش از آن در سوال از وزیر صمت مبنی بر اینکه «برابر گزارش
رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر شهرستان بهبهان ایربگ هیچ
کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با
خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده ای برای برخورد با سازندگان ارابه
های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟ آیا استانداردها در ساخت ایربگ رعایت
شده است؟»، پس از استماع پاسخهای فاطمی امین، مشروط بر انجام اصلاحات و
اقدامات لازم در حوزه کیفیت خودرو و ارائه گزارشی در این خصوص طی ۶ ماه آتی
از سوی فاطمی امین به کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از پاسخهای وزیر صمت
قانع شد.