کد خبر: ۱۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
هنوز مدت زیادی از روزهای بدون مرگ کرونایی سپری نشده بود، مردم بعد از سه سال محدودیت های شدید کرونایی در پیک‌های مختلف کووید و گذر از شرایط و مصائب سخت این بیماری در اندیشه پایان این همه گیری و استقبال از یک زندگی طبیعی بدون کرونا بودند که با اوج‌گیری همه گیری کووید در چین و هشدارهای مسئولان مبنی بر احتمال وقوع پیک هشتم ورق برگشت.



اصغر نعمتی

مدیرمسئول و مدرس دانشگاه

هنوز مدت زیادی از روزهای بدون مرگ کرونایی سپری نشده بود، مردم بعد از سه سال محدودیت های شدید کرونایی در پیک‌های مختلف کووید و گذر از شرایط و مصائب سخت این بیماری در اندیشه پایان این همه گیری  و استقبال از یک زندگی طبیعی بدون کرونا بودند که با اوج‌گیری همه گیری کووید در چین و هشدارهای مسئولان مبنی بر احتمال وقوع پیک هشتم ورق برگشت. در شرایط حاضر رفته رفته آمار مبتلایان رو به فزونی می رود و رنگ بندی شهر ها از آبی در حال تغییر به زرد و نارنجی هستند و این همه حکایت از قصه پر غصه پیک جدید بیماری دارد.

پیک جدیدی که اگر با سهل‌انگاری و عادی انگاری مردم توأم شود، می‌تواند مهلک‌تر و خطرناک‌تر از پیک‌های قبلی باشد. فشار مضاعفی بر نظام سلامت وارد کرده و روزهای زجرآور همراه باغم و اندوه گذشته  را تکرار کند!!

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در گفتگوی اخیر خود متذکر شده است؛ موارد ابتلا به کرونا در 110 کشور جهان در حال اوج‌گیری است و روند ابتلا با افزایش 20 درصدی همراه بوده است که این افزایش شوربختانه موجب رشد تعداد فوتی‌ها شده است.

واقعیت این است که از زمان شیوع ویروس کرونا تابه‌حال، این ویروس جهش‌های زیادی را داشته و سویه‌های جدیدی را ایجاد کرده است. به‌تازگی جهش‌های این ویروس در کشور چین، منجر به شناسایی زیر سویه‌های    BQ01  و XBB شده است.

یک متخصص ویروس‌شناسی دانشکده جان هاپکینز در خصوص این جهش می‌گوید؛ XBB ترکیبی از رده‌های فرعی‌تر است که بخش‌های هر دو ویروس را به‌صورت ترکیبی دارد. بااین‌وجود شناسایی زیر سویه‌های جدید در کشورمان هشدار جدی و زنگ خطر پیک هشتم کرونایی را به صدا درآورده است. البته ناگفته پیدا است که تعطیلات سال نو میلادی زمینه چرخش هرچه بیشتر ویروس و وقوع پاندمی را در جهان مهیا نموده است. با این توصیف ویروس کرونا تبدیل به بیماری شده است که قصد پا پس کشیدن ندارد و جامعه جهانی باید خود را برای زندگی مسالمت‌آمیز با آن آماده کند و این مهم تنها با رعایت پروتکل‌های توصیه‌شده و واکسیناسیون به هنگام میسر است.

کارشناسان حوزه سلامت اعلام داشتند که سویه‌های جدید مخاطرات بستری شدن کمتری در مقایسه با  نوع دلتا دارند، اما سازمان بهداشت جهانی کشورها را ترغیب به جدی گرفتن موضوع و آمادگی در این خصوص نموده است.

اگرچه سویه‌های جدید ویروس ایمنی گریزترین سویه تلقی شده است، اما به گفته صاحب‌نظران این به معنای عدم تزریق واکسن کرونا نخواهد بود. لذا به افرادی که بیش از 6 ماه از تزریق آن‌ها سپری و یا اینکه به تزریق دوز سوم و چهارم اقدام نکرده‌اند توصیه می‌شود، در این خصوص همت گمارند.

بی‌تردید در صورت رعایت پروتکل‌هایی نظیر؛ استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و ..... می‌توان از مرتفع شدن قله موج هشتم کاست.

آنچه مسلم است و تجارب پیک‌های قبلی نشان می‌دهد هرچقدر مردم رعایت و دقت بیشتری در اجرای پروتکل‌های توصیه‌شده انجام دهند عبور از پیک‌های بیماری نیز آسان‌تر و با هزینه کمتر میسر است.

بنابراین به همه هم‌وطنان عزیز توصیه اکید داریم که هشدارها را جدی گرفته و با اجرای پروتکل‌های ابلاغی شرایط را برای کنترل آسان و سریع پیک هشتم کرونا فراهم آورند تا با حداقل آسیب از این مرحله به عافیت عبور نماییم.

نام:
ایمیل:
* نظر: