کد خبر: ۱۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
وزيرخارجه ايران در آخرين صحبت خود در خصوص توافق با آمريکا گفت که مذاکرات با طرف هاي غربي براي رسيدن به يک توافق ادامه دارد. او افزود، در يکي از بندهاي قطعنامه پارلمان اروپا عبور از برجام و توافق مطرح شده بود اما در همان نشست احساسي و تند پارلمان اروپا از دستور کار ‌خارج شد و اين اظهارات قبلي ما را تاييد مي‌کند که غرب و آمريکا از مسير ديپلماتيک براي رسيدن به گام هاي پاياني پيام هاي خود را ارسال‌مي‌کنند.



آرمان امروز- رضا پورحسين: وزيرخارجه ايران در آخرين صحبت خود در خصوص توافق با آمريکا گفت که مذاکرات با طرف هاي غربي براي رسيدن به يک توافق ادامه دارد. او افزود، در يکي از بندهاي قطعنامه پارلمان اروپا عبور از برجام و توافق مطرح شده بود اما در همان نشست احساسي و تند پارلمان اروپا از دستور کار ‌خارج شد و اين اظهارات قبلي ما را تاييد مي‌کند که غرب و آمريکا از مسير ديپلماتيک براي رسيدن به گام هاي پاياني پيام هاي خود را ارسال‌مي‌کنند.
وي افزود: ما مرحله اي از توافق را در چارچوب ‌رفع تحريم ها مورد توجه قرار داديم و تبادل پيام هاي ما جريان دارد. البته آمريکا اصرار دارد مذاکره مستقيم در اين رابطه اتفاق بيفتد اما ما براي رسيدن به توافق بدون هر مذاکره مستقيم اسناد لازم را در اختيار داريم و طرف مقابل هم اين اسناد را دارد، از اين رو اگر اراده جدي در آمريکايي ها باشد با وضع موجود ما توافق را در دسترس مي‌دانيم.
وزيرخارجه ايران در اظهاراتي ديگر عنوان کرده است بزودي گام نخست توافق نيز برداشته مي شود. گامي که به نظر مي رسد بي ارتباط با صحبت هخاي روز گذشته برخي مقامات عالي رتبه کشور نيست.
عبدالرضا فرجي راد، ديپلمات پيشين ايراني در خصوص جزئيات اين تحولات مي گويد: مذاکرات مقدماتي با طرف غربي انجام شده و با توجه به اين که از سوي غربي ها عنوان شده که مسائل حقوق بشري و اوکراين براي آن ها حائز اهميت است، نظراتي رد و بدل شده است.

وي افزود: همه اختلافات حل نشده است اما نشانه هايي مشاهده مي شود که حاکي از سوق پيدا کردن به سوي توافق است. براي مثال وقتي رئيس قوه قضائيه روز گذشته عنوان کرده که افراد در بازداشت اگر از اقدامات خود پشيمان باشند، آزاد مي شوند، مشخصا بي ارتباط با رايزني هاي حوزه وزارت‌خارجه‌نيست.

فرجي راد ادامه داد: اين ها قدم هايي است که در حال برداشته شدن است. عدم ورود سپاه به ليست تروريستي نيز مکمل اين گام هاست و مشخصا فضا را به گونه اي مهيا مي کند تا طرفين به سمت يک توافق گام بردارند. نکته حائز اهميت اين است که در اين مقطع زماني اگر مذاکرات علني نشود شايد بهتر باشد و طرفين مي توانند خيلي آسان تر به خواسته هاي يکديگر توجه داشته و به توافق برسند. امروز طرفين به يکديگر براي رسيدن به توافق نزديک تر شده اند.
سفير پيشين ايران در نروژ اظهار کرد: پس از اين مقدمات احتمالا توافق اوليه اين خواهد بود تا ايران بتواند نفت خود را بفروشد و پول هايي نيز وارد ايران شود تا در خصوص ساير مسائل نيز توافق قطعي صورت گيرد.
فرجي راد با اشاره به اين که برجام هنوز هم براي غربي ها حائز اهميت است، گفت: به نظر مي رسد قرار است گام هايي در ادامه برداشته شود تا ايران به دلار دسترسي بيشتري داشته باشد و در حوزه غني سازي نيز اطمينان خاطرهايي دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: